Frågor och svar

Inloggning

Inloggning - Hur laddar jag ner och installerar BankID?

Att hämta ditt BankID är enkelt. Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

  • Ditt personnummer
  • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
  • Engångskoder (som du får via sms eller brev) 

Här kan du ladda ner BankID

Så här går det till:

  1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
  2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
  3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Bank-ID i två steg
  4. Första steget är att installera säkerhetsprogrammet för BankID genom att klicka på knappen ”Ladda ner BankID säkerhetsprogram” (här kan du se hur nedladdningen går till)  
  5. I steg två ska du välja lösenord (minst sex tecken) till ditt BankID 

Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.

BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.

Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

Inloggning - Det fungerar inte att logga in?
Har du problem med BankID?

Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.

Har du rätt inställningar i din webbläsare? 
  • Uppdatera säkerhetsinställningar
  • Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
  • Aktivera skript

Hur du gör kan variera mellan olika webbläsare: Inställningar i Internet ExplorerInställningar i FirefoxInställningar i Safari

Om du behöver mer hjälp

Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

Teknisk support för certifikat: gå till kontaktsidan och välj ärende i rullisten under rubriken mejla oss.

Inloggning - Hur laddar jag ner och installerar Mobilt BankID?

Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

Tips! Använd både en dator och din mobil vid nedladdning av Mobilt BankID, så kan du enkelt följa instruktionerna för nedladdning på dataskärmen samtidigt som du installerar ditt Mobila BankID på din mobil. Sälvklart kan du installera Mobila BankID enbart med mobilen.

Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

  • Ditt personnummer
  • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
  • Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)

Ladda ner Mobilt BankID här 

Så här går det till:

  1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
  2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
  3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
  4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

Inloggning - Hur laddar jag ner och installerar certifikat?

För att logga in i internetbanken används i första hand Bank-ID, men om du inte kan använda Bank-ID finns alternativet certifikat. Certifikatet säkrar kommunikationen mellan dig och Skandia så att du kan använda internetbanken på ett säkert sätt. Du behöver endast ett certifikat per dator och person. Utgivare av certifikatet är Skandiabanken.

Tips om du har Internet Explorer

Hämtningen av certifikat stannar? När allt stannar på steg 3 av 3 så har du en gul eller vit list i ovankant av webbläsaren med texten "Microsoft vill köra följande tillägg; Microsoft Enrollment controll"? Högerklicka på den för att köra den nödvändiga Active X-kontrollen för att komma vidare med installationen. 

Installationen misslyckades? Börja om från början och var noga med att placera certifkatet i mappen "Betrodda rotcertifikatutfärdare".

Tips om du har Firefox
  • Du behöver ladda ner två certifikat, ett CA- certifikat och ett personligt certifikat
  • På frågan om Informationsbärare ska du välja Programvaruenheten / Programsäkerhetsenheten
  • Om ni är två användare på samma dator ska du under Verktyg > Inställningar i webbläsaren klicka på Advanced och välja Ask every time  
  • Om ni är två som ska logga in direkt efter varandra måste webbläsaren startas om mellan inloggningarna
Tips om du har Firefox i Mac

På Mac körs Firefox som standard i 64-bitarsläge, för att certifikat ska fungera måste du göra följande öppna Firefox i 32-bitarsläge. Så här gör du:

  • Avsluta Firefox 
  • Öppna ett Finderfönster och gå in i Programmappen
  • Högerklicka (Ctrl-klicka) på ikonen för FireFox 4 och välj Visa info 
  • Bocka i alternativet Öppna i 32-bitarsläge
  • Prova sedan på nytt att hämta certifikat eller logga in
Inloggning - Hur loggar jag in?

Inloggningen når du via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. Det finns tre sätt att logga in:

  • BankID (för datorn)
  • Mobilt BankID (för mobilen, surfplattan och datorn)
  • Certifikat (för datorn)
Logga in med BankID

Börja med att ladda ner BankID. Om du redan har ett BankID i din dator via någon annan bank fungerar det också hos oss.

För att logga in med BankID hos oss behöver du också engångskoder, som du kan få antingen via sms eller på ett kodkort hemskickat till din folkbokföringsadress. Om du inte har ditt mobilnummer registrerat hos oss kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00.

  1. Välj inloggning med BankID
  2. Säkerhetsprogrammet för BankID startas
  3. Välj ditt BankID i rullistan
  4. Ange lösenordet (minst 6 tecken)
  5. Ange engångskod (som du får via sms eller från ett kodkort)
Logga in med Mobilt BankID

Börja med att ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank fungerar den också hos oss.

  1. Välj inloggning med Mobilt BankID
  2. Fyll i ditt personnummer 
  3. Starta appen BankID på din mobil
  4. Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)
Logga in med certifikat

Med certifikat kan du logga in i internetbanken om du av någon anledning inte kan använda BankID, t.ex. om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.

För att logga in med certifikat behöver du också engångskoder, som du kan få antingen via sms eller på ett kodkort hemskickat till din folkbokföringsadress. Om du inte har ditt mobilnummer registrerat hos oss kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00. 

  1. Välj inloggning med certifikat
  2. Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK
  3. Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod
Inloggning - Kostar det något att använda mobilt BankID?

Mobilt BankID kommunicerar från din telefon eller surfplatta via datatrafik. Kostnader för datatrafik kan tillkomma beroende på ditt abonnemang hos din operatör eller internetleverantör. Tänk på detta särskilt när du reser utomlands och kör datatrafik på ditt telefonabonnemang. Kontakta din telefonoperatör för mer information om kostnader för datatrafik.

Inloggning - Hjälp mig med PIN-kod och engångskoder?
Pinkod 

Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till dig i ett rekommenderat brev till din folkbokföringsadress när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv. Har du glömt din personliga pinkod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny. 

Pinkoden används när du:
  • Ringer telefonbanken och kundservice
  • Hämtar ett Bank-ID, mobilt BankID eller ett certifikat
  • Loggar in med certifikat
Engångskoder

Engångskoderna består av 6 tecken som du kan få på sms eller på ett kodkort. Väljer du att få koden via sms får du den snabbast. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 och be dem lägga in ditt mobilnummer. Sms-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.

Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).

Engångskoder används när du:
  • Hämtar ett Bank-ID, mobilt BankID eller ett certifikat
  • Loggar in med Bank-ID eller certifikat
Med vilka webbläsare och operativsystem fungerar internetbanken?
Windows 8 / 8.1
  • Internet Explorer 11 
  • Internet Explorer 10
  • Mozilla Firefox 29.X
  • Mozilla Firefox 28.X 
Windows 7
  • Internet Explorer 11 
  • Internet Explorer 10
  • Mozilla Firefox 29.X
  • Mozilla Firefox 28.X
Windows Vista
  • Internet Explorer 9
  • Mozilla Firefox 29.X
  • Mozilla Firefox 28.X
Mac OS X 10.7–10.9
  • Mozilla Firefox 29.X
  • Mozilla Firefox 28.X
  • Safari 7 när du loggar in med Bank-ID
  • Safari 6 när du loggar in med Bank-ID

Skandia stödjer officiellt för närvarande ovan kombinationer av webbläsare och operativsystem. Med officiellt stöd menas att vi har testat att samtliga funktioner fungerar med inloggningen och på insidan av internetbanken. Vi arbetar kontinuerligt med att bygga stöd för nya versioner av Internet Explorer och Firefox. 

Vissa nya och äldre webbläsare och operativsystem kan fungera, men vi kan inte garantera att alla tjänster fungerar som de ska. Vi har i vissa fall ingen möjlighet att ge support på upptäckta fel.

Viktig information för dig med Windows XP

Microsoft har avslutat supporten på Windows XP och säkerhetsuppdateringar kommer inte längre att vara tillgängliga. Det innebär att din dator är sårbar för säkerhetsrisker och virus. Skandia rekommenderar att du uppdaterar operativsystemet på din dator för att du fortsatt ska kunna utföra dina ärenden på internet på ett säkert sätt. Läs mer på Microsofts webbplats.

Inloggning - Hur laddar jag ner och installerar Mobilt BankID?

Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

Tips! Använd både en dator och din mobil vid nedladdning av Mobilt BankID, så kan du enkelt följa instruktionerna för nedladdning på dataskärmen samtidigt som du installerar ditt Mobila BankID på din mobil. Sälvklart kan du installera Mobila BankID enbart med mobilen.

Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

  • Ditt personnummer
  • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
  • Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)

Ladda ner Mobilt BankID här

Så här går det till:

  1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
  2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
  3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
  4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

Inloggning - Hur laddar jag ner och installerar BankID?

Att hämta ditt BankID är enkelt. Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

  • Ditt personnummer
  • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
  • Engångskoder (som du får via sms eller brev)

Här kan du ladda ner BankID

Så här går det till:

  1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
  2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
  3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Bank-ID i två steg
  4. Första steget är att installera säkerhetsprogrammet för BankID genom att klicka på knappen ”Ladda ner BankID säkerhetsprogram” (här kan du se hur nedladdningen går till)
  5. I steg två ska du välja lösenord (minst sex tecken) till ditt BankID

Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.

BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.

Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44