Japanskt perspektiv



Häromdagen fick vi på Skandiabanken besök från ett tv-team som kom från Japansk public service TV, NKH. I Japan har det tidigare inte varit förbjudet med barnpornografi och nu när man har lagstiftning på gång så vill man skildra hur frågan hanteras i Sverige där barnpornografi är förbjudet sedan länge.

Ni som läser bloggen ofta vet att vi på Skandiabanken sedan 2007 har jobbat hårt för att få med oss de andra bankerna i att stoppa betalningar för barnpornografi. Vilket vi lyckades med för ett halvår sen! Vårt engagemang och drivkraft har väckt uppmärksamhet internationellt bland EU-politiker, polismyndigheter och ideella organisationer som jobbar med problemet. Så under årens lopp har vi haft ett antal internationella besök som velat höra mer om hur vi som bank har gått tillväga för att motarbeta barnpornografi. Men aldrig tidigare har jag intervjuats av japansk TV. Självklart var vi i vår tur nyfikna på hur man ser på frågorna i Japan. Så vi passade på att göra en egen intervju av tv-teamet. Här kommer den för dig som vill få ett japanskt perspektiv.

Bästa hälsningar

Fredrik Sauter, VD

 

 

 


Nurk|2010-06-19 19:13:15

När kan jag automatisk betala hela min kreditskortsrärkning? För meg er den nye SMS tjänsten komplett värdelös då jag faktisk har koll vad jag spenderar.
Anmäl


Joel|2010-06-20 10:41:12

Ang. sms-bekräftelse: Varför inte skicka mail istället? Det är gratis. Jag skulle definitivt anmäla mig till en sådan tjänst.
Anmäl


Jonas|2010-06-20 11:23:02

Håller med, mail är att föredra framför SMS!
Anmäl


Bank|2010-06-20 16:03:02

Någon som signat upp sig för nya banken som kan berätta hur den är och vilka nya funktioner som finns? Var den värd att vänta på?
Anmäl


Jonas|2010-06-20 22:52:09

Jag har fått tillträde till nya sidorna och känslan är lite blandad. Det är bättre, men ändå lite "Jaha-känsla". Är detta vad som utvecklats fram under 10 år. Internetbanken är ju, lär man hoppas, Skandiabankens huvudfokus, men det känns ändå som att man inte riktigt når ända fram. Men det kan ju ändras i takt med att nya saker adderas, men det måste ta veckor, månader, och inte år för att jag ska vara kvar om 5 år.
Anmäl


Nya Internetbanken|2010-06-21 10:29:53

internetbanken är inte färdig. Den versionen som alla får ta del útav består av en mycket liten del. Men internetbanken släpps till visa som de sagt för att få mer input och göra den ännu bättre. Internetbanken kommer under ett helt år nu att lanseras i etapper.
Anmäl


Bengt|2010-06-21 12:42:45

Testar nya internetbanken, vet inte vad de gjort i bakgrunden men själva designen är några månaders arbete, inte 5 år men vi får se vad som kommer... Något jag saknar är anpassat engagemang, för det mesta är jag intresserad av mina konton och inte kontonummer, PPM och IPS-sparande etc. Likaså kontosammanställningen som jag verkligen gillar har blivit uppfräschad men där saknar jag den gamla autogirolistan (kolla hur mycket ex.vis. elbolaget dragit på ett år), nu får jag sätta mig och räkna själv... Min åsikt är att den är snyggare och "renare" än gamla banken men för min del har jag tappat två funktioner jag tyckte om och inte fått något nytt i gengäld :(
Anmäl


Bengt|2010-06-21 12:48:29

Menade kortnummer och inte kontonummer :) Vi får se hur den utvecklas men nu var det lite av ett antiklimax, sett fram emot nya internetbanken ett bra tag nu men det känns mest som lite av en ansiktslyftning, inga fantastiska nya funktioner utan bara lite ny design och som sagt, för min del har den blivit lite sämre funktionsmässigt... Men vi får se vad skandiabanken lanserar det närmsta året, jag bytte för allt-i-ett-kontot (kraftigt försämrat) och nu försvann anpassat engagemang och kontosammanställning (som jag ville ha den) så skandiabanken börjar mer och mer bli en av storbankerna de kritiserade för några år sedan :(
Anmäl


igl|2010-06-21 15:28:10

Kul att det går så bra med arbetet kring barnporongrafin och att Skandia får mycket uppmärksamhet för detta. Finns det dock några siffror som visar att det också ger resultat. Jag menar om det går att se att dessa internetsidor har fått mindre trafik nu eller att på något annat sätt har minskat distrubitionen av barnpornografi?
Anmäl


Fredrik Sauter|

Hej! Exakta siffror är svårt att få fram eftersom vi inte kollar om det är en eller tio tusen kunder i de ”internetbutiker” som stängs. Men polisen säger att det idag är i stort sett omöjligt att betala för barnpornografi med kort tack vare vårt och andras initiativ. De säger samtidigt att de misstänker att vissa betalningarna tar andra vägar och just nu gör en arbetsgrupp i den finansiella koalitionen mot barnpornografi ett antal analyser över vilka vägar dessa betalningar tar. Det man också har konstaterat är att det har börjat bli dyrare att köpa barnpornografi. Detta är en indikator på att det blir mindre lättillgängligt och att det arbete som vi och koalitionen i USA gör faktiskt ger ett resultat.

Så vi kan konstatera att även om vi blockerat en möjlighet och vunnit en etappseger så krävs fortsatta insatser. Jag hade möte med Mats Odell, polisen, ecpat med flera i förra veckan för att diskutera hur vi kan ta nästa steg. Vi måste fortsätta kampen och hitta lika effektiva sätt att stoppa betalningarna som vi gjort med kortbetalningar. Vi är stolta över vad vi åstadkommit men vi blir aldrig nöjda förrän vi stoppar dessa betalningar helt.
//Fredrik

Anmäl


Mikael|2010-06-22 10:12:53

Hur ska vi som fått tillträde till nya banken komma med synpunkter och få respons på dessa? Är det denna kanal ni vill att vi ska använda?
Anmäl


Fredrik Sauter|

Hej Mikael, vi är tacksamma om du och alla andra som har tillång till nya banken ger era synpunkter och kommentarer via mailformuläret under menyn Kontakta oss. //Fredrik

Anmäl


David|2010-06-22 23:47:25

Sorgligt på något sätt att folk inte kan tänka längre än till sina android/iphones/laptops och bara diskuterar nya utseendet hemsidan när inlägget handlar om något väldigt allvarligt. Anyway, bra jobbat med ecpat.
Anmäl


Medarbetare|2010-06-23 21:17:56

Hej Fredrik, Att berömma sin VD eller att gå fram till honom och säga detta skulle kunna uppfattas felaktigt. Därav vill jag framföra något som jag vet att jag inte är ensam om att vilja framföra. Fredrik, Jag vill passa på att säga att du är en otroligt bra VD. Förutom att du är grymt smart och med framgång haft rodret i vårt bolag under tre år, har du aldrig givit avkall på din ödmjukhet gentemot dina medarbetare. Du är dessutom en mästare på att entusiasmera dina medarbetare och lyssnar till vad vi har att säga. Du är mycket bra på att ställa krav samt att fullfölja att dessa uppnås mm. Vi är många många som stödjer dig och lyssnar på dig och tror på dig och tror på att vi kommer att nå de utsatta målen du ställt. Vi vet att du har haft det tufft med omorganisationer och dess sättningar därefter. Men vi vet samtidigt att du alltid vill det bästa för bolaget och jobbar därefter. Du vill att Skandia Bank & Försäkring med kontinuerligt hårt arbete, innovativitet och kundfokus ska få sparmarknadens absolut mest nöjda kunder och det vill vi också och vi har kommit en bra bit på vägen. Fortsätt med det arbete du gör och följ dina intuitioner och ditt hårda arbete så är jag med många övertygade om att vi kommer att nå dit med dig! Till vår kunder/chefer vill jag säga att ni har ca 1800 personer som dagligen arbetar för att ni ska bli sparmarknadens mest nöjda kunder och detta försöker vi att bidra till i varje kontakt vi har med er genom att vara öppna, enkla och engagerade. Detta är vårt DNA och genomsyrar hela Skandia Bank & Försäkring. Om ni vill att vi ska bli bättre på något så maila gärna in detta till vår kundtjänst. Mvh Medarbetare
Anmäl



Nödpengar på resande fot



Ibland är vi oförsäkrade och ibland är vi både dubbel- eller trippelförsäkrade. Reseförsäkringar och avbeställningsskydd är exempel på de sistnämnda. Dels har många en reseförsäkring med avbeställningsskydd i sin hemförsäkring. Dessutom ingår det många gånger som en kostnadsfri tjänst när du betalar resan med ett kort. Till råga på allt uppmanas man å det bestämdaste att teckna både reseförsäkring och avbeställningsskydd av resebolaget i samband med bokningen. Då har man tre olika försäkringar med ungefär samma villkor. Inte alla tänker på det. Men se alltid över ditt reseskydd före du åker, hemförsäkringes reseskydd kompletterad med kortets försäkringsskydd räcker för de flesta semesterresorna.

Det finns andra exempel på tjänster som många inte vet om att de har tillgång till. Tänk dig om du blir av med plånboken när du är på semester. Då står du där utan pengar och utan kort. Vad gör man då? Har du ett av våra bankkort eller betal- och kreditkort gör du i alla fall klokt i att ringa till vår kundtjänst. Dels för att spärra ditt förlorade kort såklart, men även för att få hjälp. Du kan nämligen få upp till 1000 USD eller ett nytt, tillfälligt, Visakort inom ca 24 timmar. Och det kostar dig inget extra! Om du skulle behöva denna hjälp försöker vi, tillsammans med dig, hitta en så smidig leverans som möjligt beroende på omständigheterna. Bor du på ett hotell händer det ofta att du får kortet levererat direkt dit, reser du runt kanske det är enklare att du hämtar pengarna eller kortet på en Visaansluten bank där du kommer befinna dig närmaste tiden. Det brukar som sagt lösa sig. Men visst är det tryggt att veta att det finns hjälp att få? Många som utnyttjat denna service har varit väldigt glada att det ordnat sig så pass enkelt trots att de befunnit sig på andra sidan jordklotet.

Bästa hälsningar
Fredrik Sauter, VD



Håkan|2010-02-27 14:53:44

Hur kommer det sig att ni inte informerar era kunder om denna gratis tjänst? Den är nog ganska billig för er att hantera eftersom INGEN information om den finns på era websidor, vare sig under Fakta, Priser eller Villkor. Hur ska era kunder veta att den finns om ni inte informerar om den? Jag hoppas verkligen inte att ni betraktar Bloggen som en viktig informationskanal till era kunder.
Anmäl


M. Setterberg|2010-02-28 19:10:43

Till #4: Nej, jag har inte bara haft otur. T ex kan nämnas att jag och en bekant (och han tidigare kund hos Skandiabanken) rest tillsammans utomlands och då har inte någon av oss kunnat använda korten. 2002 blev vi båda strandade i New York utan en dollar på fickan bokstavligt talat. Min kompis hade senast i julas problem med sitt kort utomlands, så otur är det inte.
Anmäl


asdf|2010-02-28 21:42:05

#6 Jag har varit utomlands flera gånger och har aldrig problem med kortet. Visa-kort som visa-kort. Är automaten märkt med Visadekalen så ska det fungera. Det är min erfarenhet iaf.
Anmäl


M. Setterberg|2010-02-26 16:46:27

Kan jag använda mig av denna service när Skandiabankens kort inte fungerar också? Utan att ha blivit av med kortet? Att korten inte fungerar utomlands är mer regel än undantag och det har varit så i många år. En i raden av anledningar till att jag i veckan bytt till en annan bank.
Anmäl


Maja P|2010-02-27 02:20:48

När jag blev bestulen på mitt visakort för ett par år sedan försökte jag få lov att hämta ett nytt på Skandiabanken i Sverige. Jag var skriven utomlands och blev därmed erbjuden att få kortet till min folkbokföringsadress i Sydamerika. Eftersom jag några dagar senare skulle åka till Sverige bad jag om att få kortet dit istället - det gick inte. På sin höjd kunde jag hämta ett kort på ert kontor i sthlm - mot en avgift på flera hundra kronor. Varför upplyste man inte mig om den tjänst du beskriver?!?
Anmäl


Peter|2010-02-27 14:16:17

Till #2: Du måste haft en himla otur! Själv har jag varit en hel del utomlands både i Europa, Asien och USA och kortet har alltid fungerat, både för köp och uttag i bankomater (avgiftsfritt, tack för det!). Sen att det på vissa ställen är lite si och så med att butiker ens tar emot kort är en annan femma, men kan knappast beskyllas vara bankens fel. Värt att nämna om man blir av med kortet utomlands är dock att det ersättningskortet du får saknar kod, och du kan alltså inte ta ut pengar i en bankomat med det. Bättre då kanske att välja nödkontanter istället, eller en kombination om det går.
Anmäl


asdf|2010-02-26 11:07:06

Det är uppskattat! Samma tjänst kostar ofta flera hundra kronor i extra avgift hos storbankerna!
Anmäl


A Grundström|2010-03-01 10:19:05

Jag har rest både i USA och Europa med mitt VISA/Skandiabankskort och använt det flitigt. Har aldrig har problem utan det har fungerat både på köpställen och i automater.
Anmäl


#7, #8|2010-03-01 11:03:24

Tack för att ni klargör vad som gäller med VISA-kort, men det är knappast några nyheter. Och tänk: det har ändå varit en massa problem. New York-incidenten slutade med att sista dollarna gick till att ringa upp Skandiabanken i Sverige och sedan sitta och vänta in svar på hotellrummet. Den gången var det ett fel i Skandiabankens system som gjorde att det inte gick att få ut några pengar i den regionen. De fick lösa det med att göra någon konstig habrovink där de satte in ett lånebelopp som vi kunde få ut på kortet. Det gick allstå inte att få tillgång till hela sitt saldo. Så, det spelar ingen roll om det står Visa på kortet om banken i det senare ledet inte ger tillgång till kontot.
Anmäl


Magnus|2010-03-04 14:32:15

Och när ni skickade ut defekta kort i oktober förra året så tog det EN VECKA innan ni ens bestämde er för att skicka ut ersättningskort, och det tog YTTERLIGARE en vecka innan det damp ner i brevlådan. Verkligen botten, Freppe.
Anmäl


Micke|2010-03-08 18:48:36

har haft Visakort från flera banker och alla (inkl Skandiabanken) har funkat lika bra (eller dåligt ibland), tror knappast det är någon större skillnad mellan bankerna, alla banker har "strul" med sina datasystem till och från. Däremot är det viktigt med avgiftsfria uttag utomlands, att slippa den fasta uttagsavgiften är viktigare än någon tiondels procent hit eller dit på valutaväxlingspåslaget.
Anmäl


Johan|2010-03-01 14:19:41

Jag kunde inte ta ut pengar i bankomater med VISA dekal när jag var i Caracas, Venezuela för sju år sedan.
Anmäl


Bosse|2010-03-01 23:19:19

....och?
Anmäl


Daniel |2010-03-03 19:39:53

Hej! När kommer den "nya internetbanken"? När i tiden kommer det att ske? Alldeles för länge sen man hörde nåt om det. / Daniel
Anmäl



Välj rätt i utländsk uttagsautomat



Har det hänt att du stått framför en uttagsautomat i utlandet och på skärmen fått frågan om du vill att uttaget ska debiteras i SEK eller i lokal valuta? Det är vanligt i Europa, och då framför allt i stora turistländer. De flesta har däremot ingen aning om vilket alterantiv som är bäst och det blir oftast slumpen som får avgöra. Nästa gång kan du däremot göra ett bättre val.

Så här ligger det till: Om du väljer att ditt konto ska belastas med SEK innebär det att den lokala banken räknar om uttaget belopp (t ex i Euro) till svenska kronor. Det är då den utländska bankens växelkurs som gäller. Om du istället väljer att registrera uttaget i lokal valuta är det vi på Skandiabanken som räknar om beloppet till svenska kronor, som sedan dras från ditt konto. I praktiken innebär det Visas växelkurs + 1,65% i valutaväxlingspåslag. Det är nästan alltid det mest förmånliga alternativet.

Samma sak förekommer också när du handlar med ditt kort i utländska butiker. Om du då väljer att göra uttaget i SEK blir växelkursen sannolikt ännu sämre eftersom butiken också vill tjäna pengar på transaktionen. Vår rekommendation är alltså att du bör välja att göra uttaget i lokal valuta nästa gång du får frågan. Och då vet du dessutom vad det handlar om.

Bästa hälsningar
Fredrik Sauter, VD



Christer|2010-02-05 10:32:53

En liten marknadsundersökning ger vid handen att om du har ett ICA-kort i plånboken kostar det 0% att ta ut pengarna , ett Forex-kort 1% och ett Valutakort 1,5%. Så skandiabanken har inte 0 i alla lägen. Jo räntan på kontot är nästan 0! I övrigt en bra bank.
Anmäl


Olle|2010-02-05 10:52:44

Jo men Christer..... Spela roll om Skandiabanken lägger på något eller inte. Trodde att det var den aktuella valutakursen man räknade på. Kolla vad du får ge för en dollar på ICA och en dollar på Skandia... Forex har aldrig haft bättre kurser än Skandia. Mvh en som reser en del...
Anmäl


Urban P|2010-02-05 10:17:12

Bra tips ! Har ett konkret exempel där man på Schipol i Holland kan välja att hanla i EUR eller SEK. Väljer jag SEK så gör man automatikst ett pålägg med 3%. Så där väljer jag alltid att betala i EUR med kortet.
Anmäl


Martin|2010-02-05 09:18:07

Jag har alltid undrat vilket som är bäst men inte orkat efterforska. Tack för denna enkla förklaring!
Anmäl


Mikael|2010-02-06 13:15:11

Tycker att skandiabanken är en jättebra bank, med undantag för den ovanligt höga växlingsavgiften. Ifall man vill använda kortet utomlands eller föra över pengar från utlandet till Sverige, så är ICA banken ett mycket bättre val. Är kund hos både skandiabanken och ICA banken.
Anmäl


#8|2010-02-06 11:18:48

Du har helt rätt att viljan till genomlysning är minimal!
Anmäl


Henrik|2010-02-08 09:29:26

Visas aktuella kurser hittas på: http://www.corporate.visa.com/pd/consumer_services/consumer_ex_rates.jsp
Anmäl


Erik|2010-02-08 00:53:03

Tack för tipset! Hade funderat på det länge men glömt det helt och hållet.
Anmäl


Mattias|2010-02-05 21:13:16

I investment banking finns ett klassiskt tal sätt som man sällan hör på annat håll; "Always screw the Client". Påslag är ju egentligen inte det intressanta, utan det är ju vilken kurs får, dvs priset. FX markanden är ju i princip oreglerad så inget på slag hos en bank med stor spread kan ju vara sämre än ett rejält påslag på en bank med lägre spread. Tror man blir mer eller mindre rökt hur man än gör :-)
Anmäl


Marcel|2010-02-05 12:53:24

Det är bra att banken hjälper sina kunder med tips det uppskattar vi. En schysst bank och VD.
Anmäl


CA|2010-02-10 12:48:37

Klart att det är intressant att jämföra olika svenska alternativ, men frågan var väl om kostnaden i Skandiabanken blir högre eller lägre om en utländsk bank och företag får sätta omkostnadsbeloppet än om SkB gör det.
Anmäl


Håkan|2010-02-05 18:10:34

Min erfarenhet är att det kan vara både dyrare och billigare med DCC (Dynamic Currency Conversion). Vid ett par tillfällen har jag gjort uttag i Euro men noterat det föreslagna beloppet i SEK. När jag sedan fått kontoutdraget har det varit högre i ett fall och lägre i ett annat. Då har jag också använt ett kort utan växlingsavgift. Med Skandiabankens växlingsavgift (1,65%) hade det blivit dyrare i Euro än i SEK eftersom skillnaden låg på ca 1%. Man får helt enkelt prova sig fram.
Anmäl


Anders|2010-02-05 13:43:04

Finns det nån vänlig själ som vet var man kan finna info om VISA:s växelkurser kontra MasterCard:s? (Olle verkar välinformerad). Ska ut å resa & har skaffat ett kort från GE MoneyBank (MasterCard) och dom lägger inte på något valutaväxlingspåslag men som sagt, hittar ingen info om växelkurserna. Har verkligen letat!!!
Anmäl


Sören|2010-02-08 12:35:45

På URL:en som #12 anvisar, klarar VISA bara av att räkna om avgiften anges i hela procenttal! Inget oöverstigligt hinder att räkna själv förstås, men varför....?
Anmäl


utlandssvensk|2010-02-10 01:02:02

Helt rätt att det är viktigt att man väljer rätt automat. Ännu viktigare är att man väljer rätt bank. Att det går att kommunicera via "skype" eller e-mail på ett vanligt sätt. Detta klarar inte Sveriges bästa kundservice. Till och med skatteverket gör faktiskt det. Blir efter att jag varit med från start av bankdelen hos Skandia tvungen att byta bank.
Anmäl


Olof|2010-02-09 23:21:54

Oavsett ämne så måste jag hålla med #14. Ni MÅSTE ju förlora kunder varje dag på att, som distansbank, ha kanske den äldsta och gråaste internetbanken av alla banker! SKÄRPNING!
Anmäl


d|2010-02-09 20:35:35

Hur var det nu? Om jag tar ut pengar SEK tjänar Skandiabanken inga pengar. Om jag tar ut EUR så tjänar Skandiabanken pengar på sin breda spread. Ett toppen tips..bra för alla som det heter.
Anmäl


CA|2010-02-10 12:47:55

Klart att det är intressant att jämföra olika svenska alternativ, men frågan var väl om kostnaden i Skandiabanken blir högre eller lägre om en utländsk bank och företag får sätta omkostnadsbeloppet än om SkB gör det.
Anmäl


Olle|2010-02-10 10:27:42

Är skandiabankens påslag 1,65% eller 1,65 procentENHETER? Viss skillnad...
Anmäl


-|2010-02-10 08:44:36

Äh, det har sagts förr och det verkar behöva upprepas. SkandiBanken är till salu och vill inte ha en masa dyra/aggresiva erbjudanden ute på marknaden i det läget. Hellre tar man lte svinn nu för att eventuell spekulant skall ha bättre svängrum när man införlivar verksamheten. Nu skulle jag tro att FS kommer med ett nytt inlägg snart för att detta skall försvinna i dimman...
Anmäl


Icke-sa-Nicke|2010-02-08 13:55:01

Att # 14: Och dagens ämne var ......??
Anmäl


Danne|2010-02-08 13:50:57

Till kommentar #13 Skriv tex 1(punkt65 istället för 1(komma)65 så fungerar det.
Anmäl


ian|2010-02-08 12:55:29

Sauter, var går det att nå dig? Du är väl ytterst ansvarig för denna site med dess undermåliga funktioner och säkerhet? Och dessutom har mage att ta betalt för sådant skräp som tvingar till undermålig säkerhetsinställning i OS & webbläsare!
Anmäl


asdf|2010-02-09 08:15:31

Kan det verkligen stämma? Visa tar alltså 10,31 kr för en euro (inkl 1.65%) medan Forex ska ha 10,51 kr för en euro. Vem säger att det är kurslistan som Skandiabanken förhandlat till sig? Vore kul om Sauter kunde bekräfta.
Anmäl


Elin|2010-02-09 03:01:56

Tack för bra tips! Jag bor utomlands och använder ofta mitt svenska kort. Bra att veta.
Anmäl


DBX|2010-02-08 22:22:03

Kommentar #13 Använd punkt istället för komma tecken *s* 1.65% istället för 1,65% Så skall du se att det funkar.
Anmäl



Skandia på

youtube