Bra ekonomibloggen

Här bloggar Jeanette Hauff, sparekonom på Skandia, Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet på Skandia och Øyvind Thomassen, Skandiabankens VD, om sparande och annat som rör din privatekonomi.





Det har varit många kommentarer om vår värdepappersfunktion på bloggen på sistone - flera av dem missnöjda. Jag har stor förståelse för hur viktigt det är att man som kund alltid kommer åt sin depå och kan genomföra de affärer man vill. Varje sekund är dyrbar.

Jag tänker ta tillfället i akt att berätta vad vi gör inom området för att förbättra kundupplevelsen i Skandiabanken vad gäller värdepappersaffärer.

Jag är medveten om att värdepapperstjänsten inte håller samma kvalitet som övriga tjänster i banken, (för vilka vi utsågs till årets internetbank 2010). Vi har gjort kundundersökningar där detta framkommer tydligt och vilket också har lett till att vi gör förändringar. Under 2010 och 2011 har vi genomfört att antal mindre ändringar vilka har medfört förbättrad kundupplevelse och driftstabilitet inom värdepapper, men det räcker inte.

Vi har därför satt igång ett arbete som vi räknar med kommer att väsentligt förbättra upplevelsen för de kunder som gör värdepappersaffärer hos oss. Till att börja med så håller vi på att slutföra den sista fasen av Skandiabankens nya internetplattform och den omfattar samtliga värdepapperswebbsidor. Dessa förändringar räknar vi att kunna produktionssätta i början av 2012 och därmed har den ”gamla” internetbanken fasats ut. Direkt efter att detta genomförts kommer vi att göra en översyn av Tradern vars funktionalitet och stabilitet vi inte är nöjda med, speciellt de kunder som inte har Explorer som webbläsare har haft bekymmer med applikationen.

Parallellt med detta pågår ett arbete med att göra om bankens fondhandelssystem, något som kunder visuellt inte kommer att märka, men som vi räknar väsentligt kommer att förbättra vår tillgänglighet för hela värdepappershandeln. Vi planerar dessutom under 2012 att byta ut orderhanteringssystemet för samtliga börshandlade värdepapper vilket även förbättrar driftsituationen.

Sammanfattningsvis gör vi mycket stora investeringar och satsningar på att utveckla vår värdepapperstjänst. Vårt mål är att de kunder som använder dessa tjänster ska vara lika nöjda som de kunder som använder bankens övriga tjänster. Jag är en otålig person men jag tvingas tyvärr konstatera att sådana här satsningar tar tid. Jag kan dock försäkra er om att det finns ingen som mer än jag önskar att ovanstående förändringar var ”klara igår”.

Hilsen
Øyvind



Too little - too late!|2011-08-29 11:15:45

Jag är ledsen men det är nog för sent är jag rädd. Ni kommer inte att ha kvar några kunder då. Dessutom har ni lovat och lovat i snart 10 år att ni ska fixa problemen och att den nya banken kommer snart. Förresten, hade ni inte en ombyggnadsblogg specifikt avseeende det för några år sedan? Vad är det som gör att vi ska tro på er den här gången, vilka garantier kan ni lämna för att det sker och att resultatet blir av den kvalitet som krävs? Vilken ersättning får vi kunder som drabbas under tiden tills dess att ni har en godtagbar lösning. Något måste vi ju få för att vi står ut och har stått ut...
Anmäl


Bot och bättring!|2011-08-29 14:34:38

Hej Öyvind, Det är bra att du försöker vara öppen och tydlig. Det är en bra start och en liten bit på vägen för att återupprätta förtroendet hos oss kunder. Men du behöver bli ännu bättre och snabbare med att informera om vad som händer och varför. Just nu är du tvåa på bollen men det kan du fixa, eller hur? Du behöver vara övertydlig och direkt för att få med oss på banan. Du kanske ska bjuda in oss aktiva kunder så att vi kan få komma till tals. Det är ju enkelt att söka ut oss via det antal köp o säljaffärer som vi gör. Jag skulle gissa på att vi är några få personer som står för 99 procent av era courtage intäkter så det lär inte direkt bli något massmöte...
Anmäl


Øyvind Thomassen|

Hej, instämmer i att det är rätt läge att bjuda in aktiva kunder att tycka till när vi gör om våra värdepapperssidor. En inbjudan kommer att komma senare i höst här på bloggen //Øyvind

Anmäl


Ursvensk|2011-08-29 15:32:55

Dina värdepapper och Skandiadepån kan för tillfället bara visas i den gamla banken. Du skickas strax vidare. Vad menas med "tillfället" tillfälligt? Tillfälligt regn? När något är tillfälligt är det år, månad, dag eller tillfälligt, alltså för stunden? Kan någon förklara?
Anmäl


Skandia|

Hej, den nya bankplattformen kommer att vara på plats under nästa år då också värdepapperssidorna flyttas över till den nya banken.

Anmäl


Stefan|2011-08-30 12:45:41

Bygg en tjänst som följer webbstandarden. Så kan alla som inte vill använda Internet Explorer få en fullvärdig tjänst också.
Anmäl


Skandia|

Hej Stefan, tack för din kommentar. Vi tar med oss all input som vi får här på bloggen i arbetet med de nya värdepapperssidorna. Vad gäller banksidorna i stort tar det alltid ett tag efter varje ny release av en browser innan vi kan godkänna den. Det beror på att vi inte har tillgång till de nya browsrarna innan dom släpps på marknaden och vi vill alltid säkerställa att alla funktioner fungerar som de ska i de nya versionerna innan vi godkänner dem. På den här länken hittar du de operativsystem och webbläsare där internetbanken fungerar fullt ut just nu: http://www.skandiabanken.se/hem/Internetbanken1/Om-webbplatsen/

Anmäl


Bettan|2011-08-30 13:09:22

Ja men hallå alla ni som klagar - här kommer ju en FÖRBÄTTRING även om den tagit tid. Tack Öyvind för att du bjuder in vp-kunderna att delta i detta arbete!
Anmäl


Språkbruk|2011-08-30 14:17:02

Hej, den nya bankplattformen kommer att vara på plats under nästa år då också värdepapperssidorna flyttas över till den nya banken //Skandia ----------------------------------- Skriv då inte TILLFÄLLIGT! Vanlig svenskt språkbruk. Nästa år, när då? Januari eller december 2012?
Anmäl


Robin|2011-08-30 20:11:52

Grymt!! Ska bli kul med vp i nya banken
Anmäl


Jon|2011-08-30 20:23:15

Hoppas att det kommer att gå att även handla nordiska värdepapper via internetbanken. Innan den nya lösningen är färdig så tycker jag att ni borde sänka courtagepriset för de tålmodiga värdepapperskunder som fortfarande är kvar. Ni har ju snart hållit på i två år och jobbat med den nya aktiehandelslösningen. Nu får man hoppas på att Ni inte gör oss besvikna igen. För då blir jag tvungen att flytta depån till en nätmäklare.
Anmäl


Erik|2011-08-30 23:28:44

Samma visa om igen!!!
Anmäl


??|2011-08-31 10:07:22

Otroligt att det tar sådan tid Öjvind! Att snacka om det i flera år utan att visa resultat är ju löjeväckande.
Anmäl


Skandia|

Hej, tyvärr tar det väldigt lång tid att bygga om en hel bank. Vi har löpande levererat olika delar i den nya Internetbanken och vi är inne i slutfasen där värdepapperssidorna ska hamna på plats i början av nästa år.

Anmäl


Mikael|2011-08-31 19:48:06

Det är väl snart ett år sedan din företrädare lanserade den nya banken, där man för tillfället blir kopplad till den gamla banken, där transaktioner i den ena banken inte syns i den andra. Det ger ett fruktansvärt dåligt intryck att lansera en sådan ofärdig produkt, och då börjar man ju som kund att fundera på hur andra delar av skandia banken fungerar som tex säkerheten. Jag har aldrig sett sådana uppgraderingsproblem hos någon annan bank. Skandiabanken har gått från att ha varit den bästa banken till att bli den sämsta (av de jag känner till). Jag förstår inte hur ni ska lyckas behålla era kunder. Jag tycker att ni borde halvera courtaget eller något liknande tills ni får ordning på banken, för att visa att ni faktiskt bryr er om era kunder.
Anmäl


Skandia|

Hej! Om du gör förändringar på den nya banken och byter till den gamla kan du behöva logga in på nytt för att förändringen ska synas på den gamla översiktssidan och tvärt om. Om du fortfarande har problem får jag be dig kontakta kundtjänst så får du hjälp.

Anmäl


Tomten|2011-08-31 21:38:17

När VP tjänsten kom var den överlägsen, nu har den förfallit ett bra tag, förutom skulle jag vilja säga själva Tradern som är det enda nya på länge (och funkar i min Safari). Behåll den men uppgradera er bort från Java. HÅller med om tidigare kommentar om att det är rätt illa att man kan få olika kontouppgifter mellan Gamla och Nya banken. Känns som ett ganska så stort säkerhetshål! Ända tills ni erbjuder bättre sparränta så kommer jag nyttja Akelius och Bluestep, det tror jag fler gör. Ändra er räntepolicy så får ni fler kunder.
Anmäl


DP|2011-08-31 21:44:21

Jaha, och mobilbanken/mobilsidan? Jag gissar att ni har snöat in er helt på appar och någon riktig mobilsida oberoende av OS kan vi fortsätta drömma om.
Anmäl


Skandia|

Hej, idag har vi två appar, en för Android och en för Iphone. Vi tittar även på möjliga lösningar för mobil webb och fler tjänster via SMS för att göra våra tjänster tillgängliga för alla oavsett telefon och operativsystem.

Anmäl


...|2011-09-01 08:50:07

@Mikael: På pricken! @Tomten: Bra räntor där, men ingen garanti vid konken eller liknande. SBAB tex erbjuder vem som helst utan övriga affärer hos dem 2,80% ränta från första kronan och fritt antal uttag, med bankgaranti. Bara ett exempel för den försiktigare. Försök få detsamma av din egen SkB, TROTS bolån, värdepappershandel och pensionsförvaltning... sicket skämt.. Öjvind tycker nog att det är statens fel att SBAB får finnas, jag tycker Öjvinds bank är generande snål och girig!
Anmäl


SUCK|2011-09-01 21:11:47

Same old, same old... Dina förklaringar och ursäkter har vi hört till leda! Lägg ner Skandialiabanken!! Old Mutual kommer ändå att sälja skiten eftersom de inte får rättsida på link (lik) verksamheten.
Anmäl


Varför svarar Skandia....|2011-09-02 11:48:55

... på frågor ställda till Skandiabanken? Visserligen är banken helägd av Försäkr.-bol. Skandia, som i sin tur TYVÄRR är helägt av sydafrikanska bolaget Old Mutual. Finns det inte någon rejäl svensk bank som kan köpa ut Old Mutual och se till att vi kunder GYNNAR EN HELSVENSK BANK ??? Nog har väl SkandiaBANKEN egen kompetens som kan svara på enkla (?) frågor från oss under?
Anmäl


...Blixten|2011-09-04 18:50:53

@Varför svarar Skandia. Vad tror du? Det är ju därför att de är SKANDIA. Skandiabanken finns inte längre. Den försvann i samband med att Skandia/OM gjorde om organisationen 2009. Så alla försämringar och nedtid kan skyllas på...wait for it...SKANDALIA. Dags att "wake up and smell the coffee"! Det är samma personer som lurade av alla deras pensionspengar som nu styr Skandiabanken.
Anmäl


Fredrik|2011-09-05 21:11:37

Det går ju bra att lova guld och gröna skogar men om ni ska få tillbaka alla kunder som flyttat sitt värdepappersinnehav till t.ex Avanza så får ni nog titta på mer än plattformen som sådan. Det ska mycket mer till än ett ansiktslyft till något som lider brist på "kill your darlings"-tänk för att mina pengar ska flytta tillbaka till Skandiabankens depåer och kapitalförsäkring.
Anmäl


Undrar?|2011-09-06 10:12:03

Jag kanske har missat något men är det ni håller på med en förstärkning/renovering av plattformen. Eller är det bara en uppdatering av GUI:et så att det passar med resten av banken? Typ ommålning? Eller kommer det att innebära ett stabilt trader verktyg eller kommer ni lägga ner tradern och bara erbjuda en bastjänst? För, om det förhåller sig så så borde ni tala om det så man har en chans att byta i tid.
Anmäl


Skandia|

Hej! Den nya banken innebär att vi byter till en helt ny plattform där vi  främst satsat på bättre användarvänlighet. Tradern kommer att finnas kvar precis som idag när de nya värdepapperssidorna kommer, och snarast efter lanseringen kommer vi att se över hur vi kan förbättra både stabilitet och funktionalitet i Tradern.

Anmäl


SK IT...|2011-09-06 12:09:51

Nu ligger inloggningen nere igen'!!!!!!!!!!!!!!!! Vad håller ni på med? @&€!!¥£$><%#~|\!!!!!!! K-L-N-T Arrrrrrghh!
Anmäl


Skandia|

Hej, inloggningen ska fungera normalt. Om du fortfarande har problem att logga in kontakta kundtjänst på 0771-55 55 00 så hjälper de dig.

Anmäl


Undrar?|2011-09-06 15:47:08

Med andra ord så kommer driftstabiliteten på Tradern fortsätta att vara lika instabil och undermålig som idag. Det var intressant att få reda på. Nu vet jag hur jag måste agera. Fråga till alla där ute. Ska man välja Avanza eller Nordnet? Eller finns det någon annan aktör som är bra? Tacksam för alla svar.
Anmäl


Fredrik|2011-09-06 22:56:38

Re: Undrar? Högst personligt men Avanza varje dag i veckan. Jag har depåer hos både Nordnet, Avanza och Nordnets billighets-offer Nordnetdirekt och för mig är Avanza överlägsen. Möjligtvis har Nordnet bättre lösningar för den som vill köra trading genom applikation men då är man nog inte Skandiabank-kund ändå. Jag behåller Skandiabanken för att de har en bra och enkel lösning som lönekonto+betalnings-bank, med tanke på hur de höjer räntorna både inför väntad riksbankshöjning och "pga höjning av räntan" så är väl chansen rätt stor att lönekontot får flytta den dag jag orkar flytta lånen till någon bättre. Det är ju knappast en bank för låga priser och bra inlåningsräntor längre, inte ens för oss som har höga villalån och mycket sparande :-( Det kostar ju inget att öppna depå hos Avanza och Nordnet, du får en initial inlåsning på kapitalförsäkringar sålkart men öppna och jämför, välj den du gillar bäst. Bara en sådan sak som https://labs.avanzabank.se/ triggar mina gilla-vibbar men nu kanske jag blir censurerad :-)
Anmäl


Trogen Kund|2011-09-07 09:11:59

Har varit kund i Skandiabanken i snart 10 år. Grundfilosofin som dundrats ut i media om att ha låga kostnader för att på så vis gynna kunder med lägre priser är bra. Men hur vore det om alla pengar som lagts ner på marknadsföring i framförallt TV används till vettigare saker som exempelvis bättre villkor på Bolån, en stabilare plattform för värdepappershandel, bättre och mer innovativ internetbank osv. Jag har varit kund i Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordnet, Avanza, Nordea, E-trade med flera. Anledningen till att jag från början bytte till Skandiabanken var att samla alla mina tjänster på ett ställe till ett förmånligt pris. Men det går inte hos er. Bolåne-erbjudandet är ett stort skämt även om man får rabatt för att man är helkund och har stora lån. Verktyget SKB Trader, vart ska man börja... jag vet faktiskt inte. Det som stör mig absolut mest är varjefall att kurserna helt plötsligt slutar att uppdatera sig själva i "överblicksfönstret", vilket gör att helt felaktig information visas. Detta har i mitt fall resulterat i kraftigt försämrade dagsaffärer i exempelvis fonder som XACT BEAR 2. Gör man avslut på runt en halv miljon om dagen så får även små kurskillnader stor påverkan på resultatet. Som de andra personerna i inläggen ovan så är detta med "gamla banken" ett skämt. Det har ju pågått i flera år och varje gång man ska handla så måste man se den där förbannade rutan som talar om att tjänsten inte finns tillgänglig på nya banken utan att man flyttas till den gamla banken. Den härliga lilla "tickboxen" som skall förhindra att meddelandet skall visas i framtiden fungerar inte heller. Jag har tidigare arbetat som systemutvecklare och vet att det här är ju småpotatis att fixa till. Hur kan det vara så svårt ? Så från att från början ha haft 6 banker samlade jag allt hos Skandiabanken, men eftersom ny inte lyssnar på era kunder så har jag nu 4 banker igen. Avanza för värdepappershandel, Nordea för Bolån, SEB för företag och Skandiabanken för privatekonomi. Ska det verkligen behöva vara så här ? / En som undrar
Anmäl


Øyvind Thomassen|

Hej, tack för dina synpunkter. Som jag skrivit i inlägget så jobbar vi på olika sätt för att göra värdeppappershandeln bättre och stabilare. Vi är mitt uppe i det arbetet och det pågår för fullt. Vi ska också genast kolla på varför inloggningsmeddelandet inte tas bort när du klickat i rutan. //Øyvind

Anmäl


Torsten Alm|2011-09-08 22:37:00

Lyssnar ni på era kunder?? ALLVARLIGT... Samma kommentarer o FRÅGOR återkommer-gång på gång- inget svar......... DÄREMOT är ni ytterst noga, att fråga, vinklade frågor, ang.er kundtjänst.
Anmäl


Skandia|

Hej, vi har försökt att svara på alla inlägg och vi tar till oss av frågor, förslag och kritik. Tyvärr tar det ofta månader att genomföra förbättringar som föreslås.

Anmäl


Undrar?|2011-09-09 08:45:36

@Fredrik. Tack för svaret. Har kollat in deras "labs" - toppenbra, riktigt fränt faktiskt. Deras priser verkar helt ok också speciellt om det funkar. Är inte helt förtjust i Nordnet, kan vara att de verkar jönsiga spec. Den där lille Dinkelspiel, han som kallas "Bröli", han verkar inte riktigt seriös. Nej, det får bli Avanza. @Torsten Alm - Håller med dig helt o fullt. Det är dessutom ganska många som har påpekat detta för Skandiabanken. Men det verkar som om den nya ledningen fullständigt har stängt av öronen. Det känns som att de verkligen lever upp till att vara kundens sida - Kunden är chef... NOT!
Anmäl


Illumini perpetual|2011-09-09 12:08:08

Jag tyckte jag kände igen Öyvinds sätt att resonera... Så här skrev förre VDn i april 2009.... "Att bygga om internetbanken på ett sätt som ligger i framkant var ett större jobb än någon av oss förutsåg. Vår bedömning var att vi kunde genomföra det inom loppet av drygt ett år. Så är inte fallet och lanseringen av nya internetbanken kommer tyvärr att bli rejält försenad. Jag förstår att det finns en del av våra kunder som blir besvikna på att inte se den nu till våren. Jag hade själv sett fram emot en sprillans ny internetbank och ber om ursäkt för att det kommer att dröja innan det blir verklighet. Vi är stolta över vår internetbank och anser att den är en av marknadens klart bästa. Därför är det oerhört viktigt för oss att vi gör ett riktigt bra bygge av den nya banken. Det tar längre tid än vi tänkt oss. Ibland får jag av vänner höra att jag är för öppen här på bloggen. Jag berättar för kunderna om våra planer och mina funderingar. Det är klart att när man är en bloggande vd innebär det också en större öppenhet än vad som är vanligt i den här rollen. Det blir helt enkelt en hel del diskussioner. För egen del tycker jag att det är nyttigt och även om vi inte omgående kan åtgärda alla goda förslag som kommer in, så tar vi dem till oss och tackar för engagemanget." ... Man undrar ju varför man ska tro på dem nu. 
Anmäl


Skandia|

Hej, vi har successivt levererat olika delar av internetbanken och det som återstår nu och som är färdigt i början av nästa år är värdepappershandeln. Vi är mitt uppe i det arbetet nu vilket pågått en tid. Jag kan också önska att det gick snabbarare att göra förändringar men det är stora och omfattande ändringar vi gör och det tar sin tid tyvärr.

Anmäl


Avanza, nej tack|2011-09-09 19:14:12

Jag förstår inte hur några av er kan rekommendera Avanza?? Var tidigare kund hos Avanza och dom har väldigt ofta problem med kurser, ordrar och avslut. Läste senast i dag att dom hade problem: http://di.se/Artiklar/2011/9/9/244721/Robothandeln-stoppade-Avanzas-kursuppdateringar/ Kollade också på deras facebook eftersom flera i dessa kommentarer lovordar Avanza men det är många som klagar på det mesta hos dom. Lite kul faktiskt att dom hänger ut sina leverantörer, det har jag inte sett Skandia gjort...än i allafall. Det jag har upplevt är att det kan vara strul med inloggning på Skandia vilket är frusterande. Kan tillägga att jag är ingen daytrader på heltid men gör en hel del affärer per vecka.
Anmäl


Hehehe....|2011-09-09 22:00:24

@Avanza nej tack. Får du betalt för att försvara Skandia? För övrigt är det humor i världsklass att se dels bittra Skandiaanställda racka ner på Skandia samtidigt som andra lama Skandiaanställda gör allt för att både svara, försvara och anlägga moteld. Min gissning är att 99 procent av alla kommentarerna här är rent interna och kommer från Skandiaanställda... Här är ni o svamlar medan era kunder från er famlar efter närmaste nödutgång.
Anmäl


Jon|2011-09-10 11:06:50

Tycker att alla via värdepapperskunder borde kräva courtagefri handel tills dess SkandiaBanken har fixat värdepappershandeln. Då skulle lösningen ha varit klar sedan lång tid tillbaka. Det är inte rimligt att behöva betala för ngt som stundtals inte fungerar. Skall kolla med Konsumenternas Bank- och finansbyrå vad de säger om detta. Frågan är ju fri...
Anmäl


Fleming|2011-09-10 15:43:35

@öyvind, ett inlägg var fjortonde dag gör ingen glad. Skärpning! öka eller lägg ner skiten.
Anmäl


Avanza, nej tack|2011-09-10 20:11:58

@Hehehe.... Försvarar jag Skandia?? Läs inlägget en gång till och om du inte förstår texten så får du väl be någon i din närhet förklara vad jag skrev. Tror du på fullaste allvar att jag skulle vara anställd på Skandia bara för att jag inte tycker Avanza är en bra bank...Vart arbetar du egentligen? Nordnet, SEB eller varför inte på Avanza.
Anmäl


Jonas|2011-09-12 21:32:28

Hela poängen med er "nya" internetbank var att det skulle vara så smidigt att införa nya fina funktioner. Av det har vi inte sett mycket.... funktionsmässigt ligger den nya banken några % över den gamla i funktionalitet. När kommer det någon bank som vågar vara kaxig igen? När kommer någon att lansera internetbankernas iPhone? En Internetbank som verkligen utnyttjar den digitala plattformen till max? Det har jag väntat på länge och som kund till Skandiabanken har jag hoppats det skulle vara ni. Jag ger er tyvärr väldigt höga odds för det. Så fort det dyker upp en sådan bank så har ni tyvärr sett mig och mina pengar för sista gången. Det går 2011 inte ens att fritext-söka i saldot? Det är skrattretande att en så simpel funktion inte ska gå att implementera. Nej man kan sortera ut på tidsperiod och sådant larv. Ge mig ett textfält och skriver jag "lön" så visa mig alla löneutbetalningar tex. Var är innovationen Skandiabanken? Det som ni hade förut. Jag känner mig uppriktigt sorgsen över detta.
Anmäl


Petter|2011-09-12 23:14:56

När kommer möjligheten att handla med utländska aktier i kapitalförsäkringsdepå och vp-depå?
Anmäl





Vet du vad robothandel är? För några år sedan var det ett fåtal traders som visste vad robothandel var. Idag dyker ordet upp i tidningar och i nyhetssändningar och var och varannan person har en åsikt i detta ämne. Ibland hör man att robothandeln, dvs att programmerade datorer sköter aktiehandel på egen hand, förstör våra pensioner och vissa fondbolag har sparkat bakut. Vi har därför valt att göra en djupdykning i detta smala ämne.

För att ge er kunder en så bra bild som möjligt har vi bjudit in några av landets främsta experter för att diskutera frågan i en paneldiskussion nu på tisdag klockan 15.00. Debatten hålls live och du kan ställa frågor till mig under debatten genom att gå in på vår Facebooksida eller Twittersida alternativt melja din fråga till oss. Detta koncept funkade mycket bra förra gången när vi diskuterade konjunkturutvecklingen. Man kan med andra ord säga att vi gör en favorit i repris.

Här hittar du livesändningen på tisdag 20/9 kl. 15:00.

Så vilka är då med?
Jens Henriksson, VD Stockholmsbörsen (NasdaqOMX)  har varit den mest flitige debattören i detta ämne.
Caroline af Ugglas, aktiechef på Skandia Liv, har uttalat sig i frågan och kommer i denna panel att representera placeraren på aktiemarknaden (Skandia Liv har cirka 250 miljarder under förvaltning).
Vi har även bjudit in Evert Carlsson, lektor Handelshögskolan i Göteborg. Evert är expert på tradinghandel och var ansvarig för att analysera HQs tradingportfölj i samband med HQ-kraschen.

När paneldebatten är klar hoppas jag att vi har kunnat svara på vad "robothandeln" egentligen är, vilken påverkan har den på dig som sparare och är den dålig för fondsparare?

Hälsningar
Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet

 




Skandiabanken på...

Flickr

 

 

youtube

 

youtube