Bra ekonomibloggen

Här bloggar Jeanette Hauff, sparekonom på Skandia, Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet på Skandia och Øyvind Thomassen, Skandiabankens VD, om sparande och annat som rör din privatekonomi.





Ibland är vi oförsäkrade och ibland är vi både dubbel- eller trippelförsäkrade. Reseförsäkringar och avbeställningsskydd är exempel på de sistnämnda. Dels har många en reseförsäkring med avbeställningsskydd i sin hemförsäkring. Dessutom ingår det många gånger som en kostnadsfri tjänst när du betalar resan med ett kort. Till råga på allt uppmanas man å det bestämdaste att teckna både reseförsäkring och avbeställningsskydd av resebolaget i samband med bokningen. Då har man tre olika försäkringar med ungefär samma villkor. Inte alla tänker på det. Men se alltid över ditt reseskydd före du åker, hemförsäkringes reseskydd kompletterad med kortets försäkringsskydd räcker för de flesta semesterresorna.

Det finns andra exempel på tjänster som många inte vet om att de har tillgång till. Tänk dig om du blir av med plånboken när du är på semester. Då står du där utan pengar och utan kort. Vad gör man då? Har du ett av våra bankkort eller betal- och kreditkort gör du i alla fall klokt i att ringa till vår kundtjänst. Dels för att spärra ditt förlorade kort såklart, men även för att få hjälp. Du kan nämligen få upp till 1000 USD eller ett nytt, tillfälligt, Visakort inom ca 24 timmar. Och det kostar dig inget extra! Om du skulle behöva denna hjälp försöker vi, tillsammans med dig, hitta en så smidig leverans som möjligt beroende på omständigheterna. Bor du på ett hotell händer det ofta att du får kortet levererat direkt dit, reser du runt kanske det är enklare att du hämtar pengarna eller kortet på en Visaansluten bank där du kommer befinna dig närmaste tiden. Det brukar som sagt lösa sig. Men visst är det tryggt att veta att det finns hjälp att få? Många som utnyttjat denna service har varit väldigt glada att det ordnat sig så pass enkelt trots att de befunnit sig på andra sidan jordklotet.

Bästa hälsningar
Fredrik Sauter, VD



Håkan|2010-02-27 14:53:44

Hur kommer det sig att ni inte informerar era kunder om denna gratis tjänst? Den är nog ganska billig för er att hantera eftersom INGEN information om den finns på era websidor, vare sig under Fakta, Priser eller Villkor. Hur ska era kunder veta att den finns om ni inte informerar om den? Jag hoppas verkligen inte att ni betraktar Bloggen som en viktig informationskanal till era kunder.
Anmäl


M. Setterberg|2010-02-28 19:10:43

Till #4: Nej, jag har inte bara haft otur. T ex kan nämnas att jag och en bekant (och han tidigare kund hos Skandiabanken) rest tillsammans utomlands och då har inte någon av oss kunnat använda korten. 2002 blev vi båda strandade i New York utan en dollar på fickan bokstavligt talat. Min kompis hade senast i julas problem med sitt kort utomlands, så otur är det inte.
Anmäl


asdf|2010-02-28 21:42:05

#6 Jag har varit utomlands flera gånger och har aldrig problem med kortet. Visa-kort som visa-kort. Är automaten märkt med Visadekalen så ska det fungera. Det är min erfarenhet iaf.
Anmäl


M. Setterberg|2010-02-26 16:46:27

Kan jag använda mig av denna service när Skandiabankens kort inte fungerar också? Utan att ha blivit av med kortet? Att korten inte fungerar utomlands är mer regel än undantag och det har varit så i många år. En i raden av anledningar till att jag i veckan bytt till en annan bank.
Anmäl


Maja P|2010-02-27 02:20:48

När jag blev bestulen på mitt visakort för ett par år sedan försökte jag få lov att hämta ett nytt på Skandiabanken i Sverige. Jag var skriven utomlands och blev därmed erbjuden att få kortet till min folkbokföringsadress i Sydamerika. Eftersom jag några dagar senare skulle åka till Sverige bad jag om att få kortet dit istället - det gick inte. På sin höjd kunde jag hämta ett kort på ert kontor i sthlm - mot en avgift på flera hundra kronor. Varför upplyste man inte mig om den tjänst du beskriver?!?
Anmäl


Peter|2010-02-27 14:16:17

Till #2: Du måste haft en himla otur! Själv har jag varit en hel del utomlands både i Europa, Asien och USA och kortet har alltid fungerat, både för köp och uttag i bankomater (avgiftsfritt, tack för det!). Sen att det på vissa ställen är lite si och så med att butiker ens tar emot kort är en annan femma, men kan knappast beskyllas vara bankens fel. Värt att nämna om man blir av med kortet utomlands är dock att det ersättningskortet du får saknar kod, och du kan alltså inte ta ut pengar i en bankomat med det. Bättre då kanske att välja nödkontanter istället, eller en kombination om det går.
Anmäl


asdf|2010-02-26 11:07:06

Det är uppskattat! Samma tjänst kostar ofta flera hundra kronor i extra avgift hos storbankerna!
Anmäl


A Grundström|2010-03-01 10:19:05

Jag har rest både i USA och Europa med mitt VISA/Skandiabankskort och använt det flitigt. Har aldrig har problem utan det har fungerat både på köpställen och i automater.
Anmäl


#7, #8|2010-03-01 11:03:24

Tack för att ni klargör vad som gäller med VISA-kort, men det är knappast några nyheter. Och tänk: det har ändå varit en massa problem. New York-incidenten slutade med att sista dollarna gick till att ringa upp Skandiabanken i Sverige och sedan sitta och vänta in svar på hotellrummet. Den gången var det ett fel i Skandiabankens system som gjorde att det inte gick att få ut några pengar i den regionen. De fick lösa det med att göra någon konstig habrovink där de satte in ett lånebelopp som vi kunde få ut på kortet. Det gick allstå inte att få tillgång till hela sitt saldo. Så, det spelar ingen roll om det står Visa på kortet om banken i det senare ledet inte ger tillgång till kontot.
Anmäl


Magnus|2010-03-04 14:32:15

Och när ni skickade ut defekta kort i oktober förra året så tog det EN VECKA innan ni ens bestämde er för att skicka ut ersättningskort, och det tog YTTERLIGARE en vecka innan det damp ner i brevlådan. Verkligen botten, Freppe.
Anmäl


Micke|2010-03-08 18:48:36

har haft Visakort från flera banker och alla (inkl Skandiabanken) har funkat lika bra (eller dåligt ibland), tror knappast det är någon större skillnad mellan bankerna, alla banker har "strul" med sina datasystem till och från. Däremot är det viktigt med avgiftsfria uttag utomlands, att slippa den fasta uttagsavgiften är viktigare än någon tiondels procent hit eller dit på valutaväxlingspåslaget.
Anmäl


Johan|2010-03-01 14:19:41

Jag kunde inte ta ut pengar i bankomater med VISA dekal när jag var i Caracas, Venezuela för sju år sedan.
Anmäl


Bosse|2010-03-01 23:19:19

....och?
Anmäl


Daniel |2010-03-03 19:39:53

Hej! När kommer den "nya internetbanken"? När i tiden kommer det att ske? Alldeles för länge sen man hörde nåt om det. / Daniel
Anmäl





Tycker du att det är svårt att veta vilka fonder som passar just ditt sparande? Vi matas hela tiden med olika investeringsråd i tidningarna och på nätet. Det är Kinafonder, Rysslandsfonder, Hightechfonder, Biotechfonder och Medicinfonder för att nämna några kategorier. Hur ska man veta vilken fond man ska välja, och framförallt, hur ska man veta vilken fond som har hög respektive låg risk? Och hur ska man hålla reda på när risken förändras? Det är frågor som många av våra sparare ställer sig när de försöker välja bland de tusentals fonder som finns på marknaden.

För de som vill ha hjälp att välja har vi nu tagit fram ett verktyg, en Matchmaker. Man får svara på sex frågor om risk och avkastning och får sen ett placeringsförslag. För att matcha kundens riskprofil mot en investering så har vi tagit fram fem nya fonder, Skala. 

Det är fem fonder i olika risknivåer. Här gör vi en tydlig koppling mellan kundens riskprofil och fondens förväntade risknivå, det möjliggör en långsiktig sparstrategi. Fondernas tillgångar omfördelas minst en gång i kvartalet för att risknivån ska vara konstant, så det behöver man inte hålla reda på själv. Om du har lite mer koll själv men ändå vill ha lite hjälp så finns det även fem nya modellportföljer framtagna, som baseras på samma filosofi.

Så, vill du veta vilken sparstil du har? Testa på: www.matchmaker.nu

Bästa hälsningar
Fredrik Sauter, vd



Simon|2010-02-17 14:44:45

Bäst är nog ändå kalvfond.
Anmäl


Patrik|2010-02-16 12:29:26

Jag håller med asdf. Antagligen är anledningen till detta att Skandiabanken vill att man ska handla deras Sparpaket.
Anmäl


asdf|2010-02-15 22:32:30

Ser intressant ut men jag tyckte inte tjänsten beskrev så mycket exakt vad respektive tillgångsslag investerade i.
Anmäl


Internetbank?|2010-02-17 15:25:42

För att vara en internetbank är det ju anmärkningsvärt att jag inte har en Bank-på-nätet-funktion, utan alltid måste betala med kort. Inte bra. Fokusera på det istället för att bara kränga fonder.
Anmäl


försäljarsnack|2010-02-18 19:19:59

Sauter verkar mest agera försäljare på den här bloggen, är det inte aktier då är det fonder, är det inte det då är det privat pensionssparande. Senast ville han tom få oss att välja den lokala valutan när man tar ut pengar i utlandet, naturligtvis för att själv kunna lägga beslag på valutaväxlingspåslaget. Försök skriva något som är av faktisk nytta för dina kunder. Jag vet du är inte skyldig oss någonting, men ändå...
Anmäl


Daniel|2010-02-18 16:03:58

Inte den som ni (quasi)rekomenderar! Om man nu kan kalla det rekomendation när man inte ens får reda på vilka fonder kommer att hamna i portföljen! Det blir väl dem som ni tjänar mest på. Bättre att ta bort bankkortavgiften (som Danske) och så har vi bums sparat 230 kr/år! Och återinför A-i-E kontot och sluta fjanta er med olika sparkonton. /Kund sedan 12 år tillbaka men kanske inte så längre till
Anmäl


Raul|2010-02-17 21:41:15

Hej! Önskar att ni kommenterar uppgifterna om att dom "säkra" chipkorten är "knäckta" och hur ni avser att hantera detta.
Anmäl





Vissa har redan fått det, andra får det vilken dag som helst. Det orange kuvertet från Pensionsmyndigheten alltså. Personligen tycker jag att de lyckats göra pensionsbeskeden bättre och bättre för varje år. Jag tror det orange kuvertet har ett större syfte än att bara ge dig och mig en pensionsprognos, det bidrar också till att göra hela pensionssystemet tydligare och tillgängligt för alla. För pension är inte svårt, även om många tycker att det är förbaskat tråkigt att fundera över årtionden i förväg. Men om du tidigt förstår vad det handlar om kan du göra bättre val. Vissa delar av pensionen kan du påverka själv, inte bara PPM-valet utan framför allt din tjänstepension och det egna sparandet. En bra sparstrategi kan få stor påverkan på din inkomst som pensionär.

Mitt förslag är att åtminstone en gång om året se över hela sitt pensionssparande. Boka av ett par timmar och sätt dig in i hela ditt pensionssparande (den allmänna pensionen, eventuell tjänstepension och privat pensionssparande). Det orange kuvertet är en bra påminnnare för att göra en sån genomgång. Antingen gör du det själv och tar hjälp av de olika hjälpmedel som finns på internet (t ex vår pensionsberäknare innanför inloggningen) eller så bokar du tid med en av våra rådgivare på Skandia.

Bästa hälsningar
Fredrik Sauter, VD



Håkan|2010-02-10 20:57:40

Man borde lägga ner experimentet med premiepensionen. Folk spelar med sina pensionspengar och de enda som verkligen tjänar pengar på dem är bankerna. Man kan ju också fråga sig vilken påverkan på aktiemarknaden denna "injektion" får en gång per år? Risken är väl överhängande att den blir överhettad under ett par veckor vilket resulterar i dyra fondköp för oss? Lägg ner skiten.
Anmäl


asdf|2010-02-10 22:32:09

#1 Svensk räntefond är precis vad du efterfrågar. Men kom inte och gnäll sedan om trettio år när börsen har varit en överlägsen placering och gett övriga sparare högre pension. #4 Premiepensionen är inget experiment. Det går ut på att folk själva får ta ansvar för sina framtida inkomster. Svenska folket kan inte stå under förvaltning hela sitt liv och tro att allt ordnar sig om bara staten får bestämma. Om bara bankerna tjänar pengar måste betyda att du förlorat pengar varje år. Det är sannerligen en bedrift må jag lova. Du måste ha sådan otur som ingen på denna planet haft! Och nej, det finns inga bevis för att marknaden blivit överhettad. Flera undersökningar har gjorts i frågan.
Anmäl


Aleta|2010-02-10 17:02:05

Jag räknar med att det bara är tält och soppkök kvar när det är min tur att bli pensionär.
Anmäl


Lollo|2010-02-10 13:31:55

Jag önskar att det fanns ett pensionssparkonto där man inte behöver spela med pengarna i fonder, men får bättre ränta eftersom man låser pengarna under så lång tid....
Anmäl


Markus|2010-02-10 14:31:28

Eftersom man sätter av pengarna på så pass lång tid så är det i princip ingen risk med att placera pengarna i fonder. Börsen kommer alltid att gå upp på sikt.
Anmäl


Mattias|2010-02-14 00:59:16

Har precis bytt till Skandiabanken och planerar att vara kvar här ett tag. Dock är det vissa saker som jag inte väntar längre än max ett år på innan jag byter bank igen: 1. Mobilbank för (i mitt fall i första hand) Android, samt även Iphone, Windows Mobile mm 2. Virtuella VISA-kort som gäller för endast ett köp. Swedbank har ett mkt bra program som ni bör ta efter.
Anmäl


Raul|2010-02-15 20:09:42

Hej! Önskar att ni kommenterar uppgifterna om att dom "säkra" chipkorten är "knäckta" och hur ni avser att hantera detta.
Anmäl


Andreas|2010-02-12 16:59:42

@petnoga: Naeh. Det är talspråk att lägga till ett a efter vokalen. Det heter även "blå kuvertet".
Anmäl


Andreas|2010-02-12 09:54:14

Det vore jättebra om man kunde få det orange kuvertet rakt in i er nya Internetbank istället. Eller just ja, till och med utvecklingsbloggen togs bort.
Anmäl


Petnoga|2010-02-12 12:23:01

Heter det inte "orangA kuvertet"?
Anmäl





Har det hänt att du stått framför en uttagsautomat i utlandet och på skärmen fått frågan om du vill att uttaget ska debiteras i SEK eller i lokal valuta? Det är vanligt i Europa, och då framför allt i stora turistländer. De flesta har däremot ingen aning om vilket alterantiv som är bäst och det blir oftast slumpen som får avgöra. Nästa gång kan du däremot göra ett bättre val.

Så här ligger det till: Om du väljer att ditt konto ska belastas med SEK innebär det att den lokala banken räknar om uttaget belopp (t ex i Euro) till svenska kronor. Det är då den utländska bankens växelkurs som gäller. Om du istället väljer att registrera uttaget i lokal valuta är det vi på Skandiabanken som räknar om beloppet till svenska kronor, som sedan dras från ditt konto. I praktiken innebär det Visas växelkurs + 1,65% i valutaväxlingspåslag. Det är nästan alltid det mest förmånliga alternativet.

Samma sak förekommer också när du handlar med ditt kort i utländska butiker. Om du då väljer att göra uttaget i SEK blir växelkursen sannolikt ännu sämre eftersom butiken också vill tjäna pengar på transaktionen. Vår rekommendation är alltså att du bör välja att göra uttaget i lokal valuta nästa gång du får frågan. Och då vet du dessutom vad det handlar om.

Bästa hälsningar
Fredrik Sauter, VD



Christer|2010-02-05 10:32:53

En liten marknadsundersökning ger vid handen att om du har ett ICA-kort i plånboken kostar det 0% att ta ut pengarna , ett Forex-kort 1% och ett Valutakort 1,5%. Så skandiabanken har inte 0 i alla lägen. Jo räntan på kontot är nästan 0! I övrigt en bra bank.
Anmäl


Olle|2010-02-05 10:52:44

Jo men Christer..... Spela roll om Skandiabanken lägger på något eller inte. Trodde att det var den aktuella valutakursen man räknade på. Kolla vad du får ge för en dollar på ICA och en dollar på Skandia... Forex har aldrig haft bättre kurser än Skandia. Mvh en som reser en del...
Anmäl


Urban P|2010-02-05 10:17:12

Bra tips ! Har ett konkret exempel där man på Schipol i Holland kan välja att hanla i EUR eller SEK. Väljer jag SEK så gör man automatikst ett pålägg med 3%. Så där väljer jag alltid att betala i EUR med kortet.
Anmäl


Martin|2010-02-05 09:18:07

Jag har alltid undrat vilket som är bäst men inte orkat efterforska. Tack för denna enkla förklaring!
Anmäl


Mikael|2010-02-06 13:15:11

Tycker att skandiabanken är en jättebra bank, med undantag för den ovanligt höga växlingsavgiften. Ifall man vill använda kortet utomlands eller föra över pengar från utlandet till Sverige, så är ICA banken ett mycket bättre val. Är kund hos både skandiabanken och ICA banken.
Anmäl


#8|2010-02-06 11:18:48

Du har helt rätt att viljan till genomlysning är minimal!
Anmäl


Henrik|2010-02-08 09:29:26

Visas aktuella kurser hittas på: http://www.corporate.visa.com/pd/consumer_services/consumer_ex_rates.jsp
Anmäl


Erik|2010-02-08 00:53:03

Tack för tipset! Hade funderat på det länge men glömt det helt och hållet.
Anmäl


Mattias|2010-02-05 21:13:16

I investment banking finns ett klassiskt tal sätt som man sällan hör på annat håll; "Always screw the Client". Påslag är ju egentligen inte det intressanta, utan det är ju vilken kurs får, dvs priset. FX markanden är ju i princip oreglerad så inget på slag hos en bank med stor spread kan ju vara sämre än ett rejält påslag på en bank med lägre spread. Tror man blir mer eller mindre rökt hur man än gör :-)
Anmäl


Marcel|2010-02-05 12:53:24

Det är bra att banken hjälper sina kunder med tips det uppskattar vi. En schysst bank och VD.
Anmäl


CA|2010-02-10 12:48:37

Klart att det är intressant att jämföra olika svenska alternativ, men frågan var väl om kostnaden i Skandiabanken blir högre eller lägre om en utländsk bank och företag får sätta omkostnadsbeloppet än om SkB gör det.
Anmäl


Håkan|2010-02-05 18:10:34

Min erfarenhet är att det kan vara både dyrare och billigare med DCC (Dynamic Currency Conversion). Vid ett par tillfällen har jag gjort uttag i Euro men noterat det föreslagna beloppet i SEK. När jag sedan fått kontoutdraget har det varit högre i ett fall och lägre i ett annat. Då har jag också använt ett kort utan växlingsavgift. Med Skandiabankens växlingsavgift (1,65%) hade det blivit dyrare i Euro än i SEK eftersom skillnaden låg på ca 1%. Man får helt enkelt prova sig fram.
Anmäl


Anders|2010-02-05 13:43:04

Finns det nån vänlig själ som vet var man kan finna info om VISA:s växelkurser kontra MasterCard:s? (Olle verkar välinformerad). Ska ut å resa & har skaffat ett kort från GE MoneyBank (MasterCard) och dom lägger inte på något valutaväxlingspåslag men som sagt, hittar ingen info om växelkurserna. Har verkligen letat!!!
Anmäl


Sören|2010-02-08 12:35:45

På URL:en som #12 anvisar, klarar VISA bara av att räkna om avgiften anges i hela procenttal! Inget oöverstigligt hinder att räkna själv förstås, men varför....?
Anmäl


utlandssvensk|2010-02-10 01:02:02

Helt rätt att det är viktigt att man väljer rätt automat. Ännu viktigare är att man väljer rätt bank. Att det går att kommunicera via "skype" eller e-mail på ett vanligt sätt. Detta klarar inte Sveriges bästa kundservice. Till och med skatteverket gör faktiskt det. Blir efter att jag varit med från start av bankdelen hos Skandia tvungen att byta bank.
Anmäl


Olof|2010-02-09 23:21:54

Oavsett ämne så måste jag hålla med #14. Ni MÅSTE ju förlora kunder varje dag på att, som distansbank, ha kanske den äldsta och gråaste internetbanken av alla banker! SKÄRPNING!
Anmäl


d|2010-02-09 20:35:35

Hur var det nu? Om jag tar ut pengar SEK tjänar Skandiabanken inga pengar. Om jag tar ut EUR så tjänar Skandiabanken pengar på sin breda spread. Ett toppen tips..bra för alla som det heter.
Anmäl


CA|2010-02-10 12:47:55

Klart att det är intressant att jämföra olika svenska alternativ, men frågan var väl om kostnaden i Skandiabanken blir högre eller lägre om en utländsk bank och företag får sätta omkostnadsbeloppet än om SkB gör det.
Anmäl


Olle|2010-02-10 10:27:42

Är skandiabankens påslag 1,65% eller 1,65 procentENHETER? Viss skillnad...
Anmäl


-|2010-02-10 08:44:36

Äh, det har sagts förr och det verkar behöva upprepas. SkandiBanken är till salu och vill inte ha en masa dyra/aggresiva erbjudanden ute på marknaden i det läget. Hellre tar man lte svinn nu för att eventuell spekulant skall ha bättre svängrum när man införlivar verksamheten. Nu skulle jag tro att FS kommer med ett nytt inlägg snart för att detta skall försvinna i dimman...
Anmäl


Icke-sa-Nicke|2010-02-08 13:55:01

Att # 14: Och dagens ämne var ......??
Anmäl


Danne|2010-02-08 13:50:57

Till kommentar #13 Skriv tex 1(punkt65 istället för 1(komma)65 så fungerar det.
Anmäl


ian|2010-02-08 12:55:29

Sauter, var går det att nå dig? Du är väl ytterst ansvarig för denna site med dess undermåliga funktioner och säkerhet? Och dessutom har mage att ta betalt för sådant skräp som tvingar till undermålig säkerhetsinställning i OS & webbläsare!
Anmäl


asdf|2010-02-09 08:15:31

Kan det verkligen stämma? Visa tar alltså 10,31 kr för en euro (inkl 1.65%) medan Forex ska ha 10,51 kr för en euro. Vem säger att det är kurslistan som Skandiabanken förhandlat till sig? Vore kul om Sauter kunde bekräfta.
Anmäl


Elin|2010-02-09 03:01:56

Tack för bra tips! Jag bor utomlands och använder ofta mitt svenska kort. Bra att veta.
Anmäl


DBX|2010-02-08 22:22:03

Kommentar #13 Använd punkt istället för komma tecken *s* 1.65% istället för 1,65% Så skall du se att det funkar.
Anmäl





Jag har skrivit om det förut, det här med sund långivning. Är det en rättighet att låna till sitt boende? Det är värt att fundera på i tider med så låga räntor. Jag tycker att vi banker har ett ansvar för att kunden ska ha det bra även när ränteläget förändras och räntorna går upp.

Sambandet mellan låga räntor, frikostig utlåning och betalningsproblem blir tydliga i en artikel i DN idag. Mer än dubbelt så många bostadsrätter och villor såldes på exekutiv auktion 2009 än året innan. Bankerna har blivit strängare när kunden inte har råd att betala räntorna, ärendena hamnar mycket fortare hos Kronofogden nu än för ett par år sedan. Bostadsrättsföreningarnas tålamod har också blivit mindre, det kan räcka med att bostadsrättsinnehavaren är fyra veckor sen med betalningen av avgiften innan de hamnar hos Kronofogden.

Det är lätt att glömma att det ränteläge vi befinner oss i nu är extremt lågt. Hushållen måste ha marginaler att klara de höjningar som kommer att komma framöver. Det är inte svårt att gissa att ärendena hos Kronofogden förmodligen kommer öka ännu mer när räntorna stiger. Det är klart att man ska kunna låna pengar till sitt boende, det är en bra modell, men man ska göra det klokt och långsiktigt. Det är sunt att ha pengar över till annat än bara boendet.

Här kan ni läsa artikeln: www.dn.se/ekonomi/allt-fler-hem-saljs-pa-auktion-1.1037180

Bästa hälsningar
Fredrik Sauter, vd



Qbas|2010-02-03 03:51:45

Jag tycker också att bankerna ska ta ansvar för sin utlåning. Däremot är det märkligt att vi idag får ett mycket lägre lånelöfte än vi kunde få för några år sedan trots att vår ekonomi blivit bättre.
Anmäl


asdf|2010-02-02 22:22:46

Attans! Nu tänkte jag skriva ett inlägg om att räntorna på kontot måste höjas men någon annan hann före med ett icke-relaterat inlägg.
Anmäl


Per|2010-02-02 22:05:55

Nu är ett år sedan, februari 2009, skulle Skandiabankens internbank lanseras. Men inte ett ord om när ord när skulle lanseras i år. Är det inte dags på tiden att säga när kommer,Fredrik! Att säga när den nya Internetbanken ska sjösättas, eller inte åtminstone preliminärt. Det är många, med mig, som längtar efter den nya moderna med nya praktiska funktioner. /Tack för mig! Per
Anmäl


Hohoho!!!|2010-02-04 04:54:15

#2 Hahaha!!! A-i-e!!!
Anmäl


Jaja, lilla Skandiabanken|2010-02-04 16:42:24

Nej i Skandiabanken har man inte rätt att låna. Inte ens en kontokredit på 10 000 om man råkar vara skyldig sammanlagt 10 000 på andra håll. Går icke !!! Inte heller är det bra att vara kund i 2 banker. Endast Skandiabanken är god nog. Etc etc Och att lyckas hålla sig inloggad 20 min i sträck, det är verkligen knepigt. Trots ständig aktivitet. Men jag har väl förolämpat servern vid något tillfälle jag inte kan minnas, eftersom den hela tiden måste kasta ut mig.
Anmäl


Varför ska banken ta ansvar?|2010-02-04 15:20:51

Banken erbjuder en produkt, nämligen lån. Sen är det upp till kunden att köpa den eller inte. Så länge kunden är införstådd med hur prissättningen i produkten fungerar ligger det på just kundens ansvar.
Anmäl


#4|2010-02-04 11:20:23

Vad med ränta på sparade medel? Från början hade Skandiabanken högre ränta än övriga storbanker. Nu är mer eller mindre 0 och det finns andra banker som ger högre ränta. Jag har flyttat alla tillgånger och användar endast Skandiabanken till att betala räkningar
Anmäl





Vi försöker alltid göra vårt yttersta för att ni som är kunder hos oss ska bli så nöjda som möjligt. Det gäller allt från kundservice till avkastning. 2009 utsågs vi som bekant till Sveriges bästa kundtjänst. Nu har Sveriges största oberoende pensionsrådgivare, Söderberg & Partners, utsett Skandia Liv till bästa livbolag. Kul för oss, men framför allt roligt för alla er 1,2 miljoner sparare. Ni har också fått den bästa avkastningen i branschen under 2009, hela 16,4 procent! Dessutom uppmärksammade även Di i lördags att Skandia Liv hade bäst avkastning av alla pensionsbolag på den svenska marknaden. Riktigt kul!

Bästa hälsningar
Fredrik Sauter, VD



Göran|2010-03-09 16:20:53

Kom igen nu Fredrik! Vad hände med SkandiaBankens pionjärskap inom internet banking? Jag vet att du när du tog över på SkandiaBanken ansåg dig ha styrelsens fulla mandat och hade en strategi i att vara uppkäftig och provocera storbankerna. Ska man vara uppkäftig så måste man kunna backa upp det i handling också!
Anmäl


Fredrik Sauter|2010-05-18

Svar tyill göran,

Anmäl


Bert Hjelmström|2010-03-09 15:05:17

Mina årsbesked för 2009 från Skandialiv med ett antal miljonbelopp i försäkringskapital (numera fribrev), innehöll dystra besked, med minskade försäkringskapital för året, efter avgifter och skatt. Inte i närheten av 16,4 procent !
Anmäl


dan|2010-03-10 15:27:30

Micke, du verkar arg
Anmäl


Micke|2010-03-10 15:23:46

Jävla skitsnack! Jag är så jävla trött på er jävla skitinternetbank. Ständiga problem med att logga in, ständiga ofrivilla utloggningar. Hur lång tid måste jag vänta idag Tre timmar, fyra dar eller vad? Jag är så jävla spytrött på er jävla skit internetdepå. Jag kommer att byta nätmäklare. Var så jävla säker på det! Jävla skitbank!!!
Anmäl





Hoppas du haft en lika härlig sommar som jag har. Även om semester och affärer inte alltid är så nära förknippade med varandra så kan det ju hända att man springer på ett bra loppisfynd eller hittar en sista-minutenresa som visade sig bli fantastisk. Själv åkte jag i vanlig ordning till Mallorca med familjen (jag tror faktiskt att det är 10:e året i rad). Jag kanske inte själv gjorde något riktigt kap, men växelkursen mellan euron och svenska kronor gjorde att utlandsresan blev lite billigare än förra året. Det stora kapet var väl i så fall bara att få vara tillsammans med familjen under ledigheten. Vad är ditt sommarkap 2010?

Bästa hälsningar

Fredrik Sauter, VD



camilla|2010-08-11 10:09:24

mitt bästa köp den här sommaren var en ny bil. Min gamla gick sönder gång efter gång men med den nya slipper jag allt besvär som det innebar. Jätteskönt!
Anmäl


Cal|2010-08-11 14:29:29

Mitt bästa kap var att gå från dyr kontokredit till billigt kreditkort. Bra tjänst där Skandiabanken!
Anmäl


Mattias Larsson|2010-08-11 16:20:03

Ville bara ge lite beröm till Skandiabanken & ditt ledarskap. La nu över våra huslån till Er, och det gick verkligen super smidigt. Bekräftat samma dag, gamla lån löstes direkt när Ni fick lånehandligar, avstämning på tfn av RSE.... verkligen proffsigt. Jätte bra personal. Annat än Nordea som vi lämna, riktigt pantade tuggumi tjejer som knappt vet vad de sysslar med. Fortsätt med detta kvalitets-arbete, och en bra prislista. Ser fram emot att kunna döpa konton, annars är jag nöjd med Internetbanken som den är. Hoppas på lite mer funktioner i eran App. Super bra Fredrik :-)
Anmäl


Göran|2010-08-11 20:08:56

Själv slog jag till på en mercedes sls amg som jag hittade för nästan 75 000 kr under listpris. Frugan blev mindre nöjd.
Anmäl


Göteborgaren|2010-08-13 22:12:27

En vit pike på Stadium XXL och Flygresa med Ryanair från Säve.
Anmäl


Malin|2010-08-15 21:21:23

Jag blev kär, det var mitt bästa sommarkap :). Kan inte köpas för pengar......
Anmäl


Marie|2010-08-16 10:10:12

Ett sommarställe i Stockholms skärgård!
Anmäl


M|2010-08-17 11:37:47

En android telefon. När kommer skandiabankens android app?
Anmäl



Skandiabanken på...

Flickr

 

 

youtube

 

youtube