Bra ekonomibloggen

Här bloggar Jeanette Hauff, sparekonom på Skandia, Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet på Skandia och Øyvind Thomassen, Skandiabankens VD, om sparande och annat som rör din privatekonomi.





 ... åtminstone om man ska tro fem av Sveriges ledande förvaltare. Vi tyckte att det kunde vara passande att bjuda in några toppförvaltare och tanka av dem lite åsikter på allt som händer. Och det har vi gjort, och vi filmade det dessutom.

Här hittar du videon till Skandias börspanel där fem av Sveriges främsta förvaltare diskuterar omvärlden, börsen, Japan, olja, bostadspriser, räntan och annat intressant.  
 
Dessutom ger de sina bästa aktietips och tipsar också om vilka aktier man inte ska köpa. De är inte eniga om allt, men en sak har de gemensamt: 2011 kommer börsen att stiga.
 
Ta chansen att lära känna förvaltarna på Skandias fondplattform. Men ge oss gärna en kommentar på hur du tyckte paneldebatten var. Är filmen ett bra sätt att få den här typen av information på?
  
Och om du vill gräva ännu djupare inom börs och sparande kan du bläddra i vårt färska marknadsbrev!

Hälsningar
Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet

 



Peter|2011-04-08 20:35:17

Börsen kommer stiga. Låt oss hoppas på ett bra år.
Anmäl


kund|2011-04-10 20:45:27

Kanonbra initiativ!
Anmäl


Skandian|2011-04-12 16:28:30

Börsen varje år under ett givet dit och rum Oavsett om det råder nedkonjunktur. Kom med något nytt JIM
Anmäl





Först och främst vill jag säga förlåt till de kunder som hade svårt att logga in på vår webb eller ringa till oss efter lunchtid på onsdag då vi hade tekniska problem. Det vill jag be om ursäkt för och samtidigt rikta ett stort tack för den förståelse som många kunder visade våra medarbetare i kundtjänst trots att detta orsakade längre kötider än vanligt per telefon.

Även om tekniken stundtals är en utmaning är den i allra högsta grad också en möjliggörare. Vi är otroligt beroende av att det tekniska tickar och går och när det inte fungerar så är vi otroligt sårbara. Samtidigt är det många gånger tack vare bra tekniska verktyg som vi kan göra saker tillgängliga och enkla för kunden. Och även göra det smidigt att få koll på sin ekonomi utan att själva behöva sitta med egna uträkningar på ett papper eller i Excel.

Den där kunskapen om tillgänglighet, enkelhet och att göra även ekonomi kul tror jag är en av de viktigaste sakerna att ha i tanken när vi utvecklar nya verktyg för självbetjäning över internet eller mobilen. Ta pension till exempel. Vi vet att pension är något svårtillgängligt för många, så varför inte föra in en fullständig pensionskoll i internetbanken så att du enkelt kan se ditt samlade pensionskapital?

Därför är det roligt att vi nu i samarbete med pensionsportalen minpension.se kan presentera en total pensionsöversikt direkt innanför inloggning. Kolla puffen på högersidan nästa gång du är inloggad i banken så kan du själv testa och se vad du har samlat ihop i pension hos olika bolag.

Vissa kommer att få en positiv upplevelse när de ser vad de kan komma att få i pension medan andra blir överraskade över att den ligger långt lägre än man själv trott. Oavsett så är det bättre att få veta detta så tidigt som möjligt då du fortfarande kan påverka utfallet. Trenden är att vi lever längre och är friskare långt upp i åren – då gäller det att ha ett kapital att leva på också. Jag hoppas att detta nya verktyg blir ytterligare ett steg för dig som kund att få en bra överblick över hela din ekonomi – både den nutida och den framtida.

Hilsen Øyvind

 



Johan H|2011-05-06 13:05:18

Hejsan, Har tidigare framfört ett önskemål om att se sina kontoutdrag sorterade efter datum, istället för att det som nu baseras på bokföringsdagen. Om man nu prioriterar en kundorienterad plattform så borde det tänkts på redan när nya internetbanken kom. Kontoutdraget gör inte sig rättvist, åtminstone inte för mig som jobbar veckovis med att ha översikt över privatekonomin och har budgetmånaden från utlöningsdatumet. Särskilt roligt blir det när något är inköpt den 19:e, får utbetalning av lön den 21:a och inköpet bokförs runt den 26:e och följaktligen får ett saldo som blir HELT galet emot vad saldot var den aktuella inköpsdagen. Förstår till vidare att kundtjänsten som fått läsa min uppmuntrande mail av cynism svarar med "Vi har inte den funktionen" vilket stämmer, men inte heller tillkommer information om vart man vänder sig för att försöka förändra och påverka utvecklingen i er bank mot att bli mer kundorienterad. Bristfällig kundtjänst (som oftast alltid kunna hjälpa mig) och bristande information. Efter kontakt med klagomålsnissen, fick jag besked att det uppmärksammats men fanns inget projektering om när det kunde tänkas bli klart. Nog för att exakt dag är svår att säga, men en prognos tex inom 6 månader känns bättre än inget. Även om jag skulle föredragit ett svar i stil med "Det blev klart igår". Ta detta på allvar, jag har många gånger tänkt tanken att byta bank igen då ni tyvärr seglar på andra moln än resten med högmodigheten som numera utstrålas i ett förtäckt skynke av ödmjukhet. Ni har åtminstone potential jämfört med en del andra banker, därför är jag kvar som kund. Men jag vill påminna att det är svårt att bedriva verksamhet utan kunder, det är anledning nog till att lyssna på oss. Mvh Johan
Anmäl


aa|2011-05-06 19:15:51

#Johan Menar du på allvar att banken måste få veta vad just du vill ha och ska utveckla det direkt? Annars byter du bank? Personligen är jag helt ointresserad av att banken lägger tid och resurser på en sådan tjänst.
Anmäl


Johan H|2011-05-06 22:36:58

Svaret på din fråga är: Nej, de behöver inte utveckla det direkt. Men de kan informera kunderna om de förändringar som lyfts fram av kunder (med andra ord är det inte bara jag som önskat en sådan funktion) som de beslutat att genomföra och presentera inom tidsramar förbättringar och projekterade tider i deras utvecklingsplan. Samtidigt kan de förbättra sin information (kanske handlar om deras bemötanderutiner, okunskap eller andra faktorer) till kunder vid förfrågningar om förbättringar. Inte heller har jag sagt att jag ska byta bank, utan jag gör en jämförelse. Likväl bör man alltid ha i åtanke om det finns bättre erbjudanden på annat håll, varför inte nappa på det? Men du kanske gärna betalar ockerpriser på elen istället för att vara medveten konsument. Nåväl, det finns internet-troll överallt och även här finns de anonymister som ägnar meningslös tid till att klanka ner på inlägg på kommentatorssidor.
Anmäl


Mikael Beijar|2011-05-10 17:11:13

Hej Ja, då är det problem igen. Hur är det med er IT-miljö har ni ingen katastrofplan/reservlösning man kan inte skylla allt på tekniken det är sist och slutligen ni iledningen som bestämmer vilken servicenivå ni ska leverera till kund? Tur att jag har fler banker och inte en i dessa lägen.
Anmäl


Jan erik Engström|2011-05-10 17:56:41

Nu har Skandiabanken återigen drabbats av problem som gör att jag inte kan utföra mina bankärenden eller komma i kontakt med någon på banken. Eftersom Skandiabanken är en internetbank så är tillgängligheten via nätet av avgörande betydelse. It miljön lider uppenbarligen av alvarliga brister då ni inte ens kan få ut ett meddelande till kunderna om att det finns ett problem. Ledningen för Skandiabanken måste inse att förtroendet är lätt att bli av med men oerhört arbetsamt att bygga upp. Mitt förtroende rinner nu snabbt ut. Klarar inte Skandiabanken att hålla igång datasystemen på ett tillförlitligt sätt kommer jag och min familj att byta bank. Jan Erik Engström
Anmäl


Bo Hjelm|2011-05-10 18:25:03

Hej ! Efter denna dag med strul med inloggning är det dags att se över IT verksamheten vad avser driften. Man kan inte som kund acceptera bankverksamheten kan ligga nere hela dagen. Jag kommer efter detta att se om jag kan finna ett säkrare alternativ att handla med finnasiella instument. Epitetet årets internet bank stå sig dåligt efter detta.
Anmäl


Henrik Fransas|2011-05-10 21:30:26

Kommer inte in på banken nu, får 403:a, (forbidden) både i Chrome och i IE9.
Anmäl


Roy|2011-05-10 21:40:46

Så när kommer det igång igen? jag har biljetter att beställa, mat att handla. //Roy
Anmäl


Patrick|2011-05-10 23:27:09

Det går fortfarande inte att logga in... Kan ni inte åtminstone komma med en uppskattning på när banken beräknas öppna igen. Mvh Patrick
Anmäl





Nu är vi igång med minpension-samarbetet jag skrev om i förra bloggen. Du kommer nu via din inloggning på skandia.se eller skandiabanken.se automatiskt in på dina egna sidor på minpension.se. På så vis blir det enkelt att koppla ihop den nutida ekonomin som många är inne och hanterar på veckobasis med den framtida, dvs pensionen. Om du inte har koll på dina nutida utgifter och kostnader så påverkar det självklart dina möjligheter att spara till din framtida ekonomi.

Jag tror att många kan ha nytta av att, via sammanställningen på minpension, få en övergripande bild av hur stor pensionen kan komma att bli. Vi vet att flertalet av de vi kontinuerligt tillfrågar - i enkäter, paneler och undersökningar - är rätt rejält fel ute när det gäller uppskattningar av framtida pensionsnivå. En sammanställning  kan vara en spark i rätt riktning.

Sedan är ju varje sammanställning beroende av att alla aktörer petar in sina siffror i systemet. Problematiken med detta togs upp av en dn-artikel i förra veckan. Det finns fortfarande stora försäkringsbolag och även kommuner som inte har uppdaterat sina siffror kring tjänstepension på minpension.se. Mer om detta hittar du på minpensions hemsida men det kan vara bra att känna till om du är kommunalt anställd och inte tycker att sammanställningen har hela din pension så beror det med andra ord på att alla organisationer har ännu inte fått in sina uppgifter i minpension.se.

Så kommer ett tips till alla de företagare som suckar och tänker att pensionsdebatten bara handlar om anställdas tjänstepensioner och privatsparande. Privata Affärers nya systersajt Nya Affärer har en bra artikel som behandlar just pensionssparare för dig som är egenföretagare. Den berör frågor som vad är skillnaden mellan privat sparande och tjänstepensionssparande, hur stora avsättningar kan du göra m.m. - läs och fundera.

Jag är övertygad om värdet av både en enkel pensionssammanställning och smarta pensionsverktyg. Jag tror "bryr-mig-inte"-spöket kombinerat med "det-är-så-svårt-att-förstå”-trollet är reella och mycket effektiva hot mot ett vettigt pensionssparande och därmed också en risk att inte få en bra pension. 

Hälsningar
Jeanette Hauff, sparekonom

 






Att ingå i en global koncern som vi gör i och med vårt moderbolag Old Mutual ger spännande möjligheter. Med 54 000 medarbetare i 34 länder finns det mycket att lära och dela med varandra. Jag har precis varit på besök i Sydafrika där Old Mutual har en stor verksamhet.

Jag blev fascinerad över hur så pass mycket är lika mellan länderna, olika kultur och historia till trots. En sådan likhet är till exempel en önskan att göra skillnad i det lokala samhället. Socialt ansvar helt enkelt. Att ge något utan att kräva något i gengäld, även om vi självklart hoppas att ett socialt ansvar uppfattas positivt av omvärlden. För ett finansbolag går ju detta hand i hand: hur samhället mår påverkar även hur affärerna går långsiktigt. I Sverige har vi länge bidragit till samhället med Skandias stiftelse Idéer för livet, men det finns flera sätt att bidra på.

Jag frågade en av mina kolleger i Sydafrika vad hon trodde var landets största utmaning. Hon svarade i prioritetsordning: Tak över huvudet till alla, utbildning för alla och jobb till alla som kan arbeta.

En lista som jag tror att många kan hålla med om är grundbulten i ett välmående samhälle. Jag frågade om ekonomiska bidrag utifrån var den viktigaste hjälpen för att lösa utmaningarna. Hon svarade: "Nej, vi behöver kompetens" och tog Läkare utan gränser som ett bra exempel på en organisation som delar med sig av sin kompetens och gör en fantastisk insats runt om i världen.

Samtidigt som det finns stora utmaningar i Sydafrika så finns där också unik kompetens och lösningar som jag ser att vi har en  fördel av att ta del av. Inte minst ger Old Mutual oss en möjlighet att ha en internationell kontaktyta som skapar nytta när vi ska utvärdera och kvalitetsgranska de bästa fonderna (enligt vår 4-p modell som Jim Rotsman, min medbloggare kan utan och innan). Samverkan och utbyte över landsgränserna skapar en möjlighet att inom koncernen dela med oss av verktyg och lösningar som fungerar för kunderna oavsett var de befinner sig i världen. Våra internetbaserade verktyg som kunderna använder flitigt på bankens hemsida är ett exempel på sådana nyttor som vi ser till att dela med oss av över landsgränserna.

Och eftersom jag vet att många av våra kunder är välberesta – har du själv förslag på nyttigheter som vi borde lära oss av?

Hilsen
Øyvind

 



Magnus|2011-06-18 02:03:16

Jag reser just nu i USA och använder mitt VISA-kort så det glöder (den orangea färgen passar bra...). Jag loggar in på internetbanken med jämna mellanrum för att kolla att debiteringarna blir riktiga, men det tar onödigt lång tid eftersom kontoutdraget är ett kronologiskt virrvarr. Ni borde skapa två rubriker, dels en för transaktioner som inte är klara ännu och en för sådana som är slutgiltiga, så att man kan få en bättre överblick.
Anmäl


Øyvind Thomassen|

Hej Magnus, tack för det goda förslaget! Jag vidarebefordrar det till affärsutvecklingen där jag vet att man redan sitter och tittar på hur vi på bästa sätt ska kunna göra detta tydligt och enkelt för kunden så att man får god överblick över sin ekonomi. //Øyvind

Anmäl


Thomas|2011-06-19 23:32:06

Lustigt. De verkar lida samma brist på kompetens i SA som ni i Skandia...! IPhone och Android appen saknar tillförlitlighet. Dessutom finns det ingen vettig säkerhetslösning för oss som vill använda surfplattor. Med tanke på användarovänligheten så verkar ni ha anlitat "The annoying Devil" från TV showen "Balls of Steel" för att utveckla er Trader. Den är under all kritik. Faktum är att jag inte är ensam om att ha den åsikten. När ska du bemöta och svara upp på den kritik som vi depåkunder har framfört både här på din blogg, via Facebook, er kundtjänst och i direkta mail. Hur svårt kan det vara? Snart återstår bara att skicka röksignaler men jag tvivlar på att det skulle ha någon effekt. Talk is cheap, action is hard currency!
Anmäl


Øyvind Thomassen|

Hej Thomas! Vi jobbar på detta och om allt går enligt plan kommer du till hösten att kunna logga in på internetkontoret via iPaden. Vill du idag komma åt banktjänster via din iPad kan du ladda ned iphone-appen. //Øyvind

Anmäl


Kris|2011-06-21 19:45:59

I think skandibanken is a superb organization that should set up banks or bank partnerships throughout the emergibg markets. Why not an internet bank in Kenya? No branches will mean you will outcompete the other banks with their high cost base and salaries. Young kenyan professionals are very tech savvy, the will rush to anyone paying for deposits! Most kenyan banks just charge people and do not pay interest that even defend inflation, they enjoy margins of 10 to 15%. Skandiabanken is driving competition towards branchless banking and should use the old mutual base to branch out across Africa. An agressively priced deposit product will attract funding, selective salary and asset backed (car loans) will take care of income. The central bank will give their full support. Kris, Nairobi
Anmäl


Sven|2011-06-24 00:42:40

Nämen oj då, ingen som är inne och kommenterar... Kan det bero på att du skriver fullständigt ointressanta bloggar. Till råga på allt så svarar du inte på dina kunders frågor. Det verkar snarare som om den här bloggen är nedlagd. Men du kanske har börjat med någon ny dubbelriktad kommunikationskanal för att verkligen lyssna på dina chefer... Nähä inte det. Blev det jobbigt med alla negativa kommentarer? Är inte vi svenska kunder lika hallelujafrälsta som de norska? Eller har vi för höga krav? Jag vet iallafall att mina krav är ganska rimliga. En bank som faktiskt fungerar, där jag får ränta på pengarna, o bättre ränta och lägre avgifter än hos storbankerna eftersom jag gör jobbet själv och inte kan besöka något kontor eller få någon service. Kunna få lån utan att behöva ha samma kreditvärdighet som Ingvar Kamprad...och en aktiehandel där det faktiskt går att handla. Är det för mycket begärt? Ett litet tips från chefen, fokusera på kärnverksamheten sluta med allt annat dravel. Se dessutom till att era försäkringsnasare slutar ringa mig stup ikvarten annars kan det nog bli så att du får sparken.
Anmäl


Svensk|2011-06-27 17:05:49

Är det inte dags att du Öyvind lämnar Skandiabanken? Du verkar ganska grön om man läser dina fåtala kommentarer.
Anmäl


Hmm...|2011-06-27 21:49:43

Menar du fåtaliga eller fatala?
Anmäl


Re: Hmm|2011-06-28 01:54:35

Haha! Well said.
Anmäl


Puh|2011-06-29 09:35:03

Svensk: Han kan inte hjälpa att han verkar grön. Han kommer från norska förhållanden, vilka inte är riktigt som andra länders. I oljedopade Norge krävs inte särskilt mycket för framgång idag, kapital är ingen bristvara och dina produkter säljer utan att vara särdeles bra. Folk har mer pengar än de behöver generellt och detta skapar en slapp och dryg attityd bland många företagare och företagsledare, främst i yngre generationer, i Norge. I ett annat klimat än det kommer Öyvind snart att känna draget kring smalbenen...
Anmäl


Just det!|2011-06-29 11:29:28

Puh: Instämmer. Ställs inte så höga krav på tydligen. Intressant och se FIs granskning av det senaste DRIFTSAVBROTTET på 26 timmar. För Skandiabanken är det ett avslutat kapitel och allt har återgått till det gamla vanliga. (syns på alla kunder som har fel på Facebook) Men om ca 8 år så är norrmannen tillbaka på samma nivå som på 1970-talet. Oljan sinar i Norge och några nya källor lyser med sin frånvaro.
Anmäl


Blixten|2011-07-03 18:33:58

Öyvind, uppdatera inte din blogg så ofta, vi läsare hinner ju inte med i din virvelstorm av inlägg... OBS! Det föregående är något som vi i Sverige kallar ironi... Om du hade tänkt att ha den här uppdateringsfrekvensen så kan du lika gärna lägga ner bloggen. Du verkar ju inte riktigt ta bloggandet på allvar eftersom du varken skriver blogginlägg eller svara på kundernas kommentarer.
Anmäl


The real McCoy|2011-07-04 23:06:20

För egen del så tycker jag att detvär väldigt bra med en Vd som bloggar. Det visar att man vill lyssna på sina kunder. Jag tycker att Fredrik Sauters bloggar ofta både var välskrivna och to the point. Däremot måste jag nog instämma i kritiken från flera andra som kommenterat att det börjar bli väl tyst från den käre Vdn. Det kommer ju varken bloggar eller svar på kommentarerna. Tex är de svar som givits på de kommentarer till den senaste bloggen både innehållslösa och och undvikande. Det verkar som om frustrationen börjar sprida sig bland dina följare. Nu är väl det inte så farligt kanske då majoriteten av Skandiabankens kunder nte läser din blogg. Men nog tror jag att du skulle vinna betydligt mycket mer, och framförallt trovärdigt kunna säga att Skandiabanken är i framkant vad gäller användande av sociala medier, om du visade lite mer engagemang och aktivitet. Trots allt har du en ganska stor kavaj att fylla när det gäller att axla din företrädares kommunikativa kompetens, engagemang och aktivitet. Jag kan bara konstatera att din företrädare både var mer aktiv på bloggen och stak ut hakan mer än vad du hittills har gjort. Men det kanske är svårt och lite motlut när det gäller att formulera sig på ett annat språk än modersmålet. Jag vet hur det är då jag själv skriver mycket på franska, inte helt enkelt emmellanåt. Dock kanske du har, gudförbjude, spökskrivare så att du slipper skriva själv. Om det är så, så tycker jag nog att du bör be dem både skriva fler bloggar och svara på fler kommentarer... Bara ett litet tips i all välmening från en som varit trogen kund sedan 18 oktober 1994.
Anmäl





Raset fortsatte i onsdags och i går var det återigen mycket skakigt. Osäkerheten fortsätter med andra ord, och jag tänker inte spekulera i hur det går på måndag. De flesta av Skandias kunder har sina placeringar i traditionell livförvaltning, fonder eller strukturerade produkter. De som berörs mest av den nuvarande turbulensen är fondspararna. Därför tänkte jag skriva några rader om olika fondtyper.

Fonder brukar delas in i tre olika grupper; aktiefonder, räntefonder och alternativa investeringsfonder.

Att äga aktiefonder är som att äga ett gäng aktier. Mängden aktiefonder i din portfölj är det som kommer att avgöra risken i ditt sparande. Tycker du att det har svängt obehagligt mycket de senaste veckorna är det i första hand just aktiefonderna du bör se över om du har för mycket av. Kom bara ihåg att nu när det har sjunkit väldigt mycket är det lätt att ta förhastade beslut och göra sig av med allt som sjunker. Men nu är inte nödvändigtvis det bästa tillfället.

Räntefonder består av obligationer och har i de flesta fall låg risk. Den generella regeln att komma ihåg är att när räntorna går ned, så stiger avkastningen i räntefonder (eftersom sjunkande räntor är samma sak som stigande obligationspriser.) Eftersom räntefonder är ett tryggare placeringsalternativ än aktiefonder samt att marknadsräntor många gånger sjunker i perioder av ekonomisk oro är räntefonder ofta populära alternativ vid skakiga perioder.

Den tredje kategorin, alternativa investeringsfonder, bör man inte glömma bort. Dessa kan ses som komplement till både aktie- och räntefonder. Exempel på sådana fonder är råvarufonder, valutafonder och hedgefonder. Fördelen med dessa är att de inte följer utvecklingen på vare sig aktie- eller räntemarknaden. Man brukar säga att de lever sitt eget liv. Det är just detta som är den främsta anledningen att investera i dem.

De flesta sparare bör ha en viss del av alla fondkategorierna i sitt sparande, tycker jag, En blandning av olika fondtyper sprider risker och är det optimala, framförallt på lång sikt.

Men frågan som du kanske ställer dig är hur man vet vad som är en bra mix? Det generella svaret är att mixen bestäms beroende på hur långsiktig du är och hur din inställning till risk ser ut. I början av förra året lanserade Skandia en fondfamilj vid namn Skala. Den bygger på detta tänk. Skala har varit en succé bland våra kunder och i nästa inlägg berättar jag mer om det hur fungerar.

Hälsningar
Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet



T. Sarastro|2011-08-12 22:30:38

Fonder eller Aktier - 5 års sikt. Jag har roat mig med att jämföra kursutvecklingen under 5 år av aktier (större svenska företag, bygg, verkstad, skog, IT, ) med utvecklingen av olika typer av Sverigefonder (som ju oftast är indexstyrda). Slutsats 1 : Om man väljer att sitta stilla i båten under 5-årsperioden är det mera fördelaktigt att satsa slantarna på en knippe av aktier än att satsa på fonder. Slutsats 2: Om man sitter stilla 5-årsperioden kan man inte räkna med någon väsentlig ökning av fondernas kursvärde Slutsats 3: En påtaglig ökning av värdet kan uppnås om man inte sitter stilla i båten och säljer när kurserna är höga och köper när de är låga. Kruxet är bara att gissa när det är rätt tid att handla. Det gäller också att avstå från att söka optimera. Dör då är risken stor att man missar tåget. Slutsats 4: Man bör se till att man har så mycket kontanta medel (eller kan räkna med lån) så man klarar inte endast planerade utgifter utan även befarade extraordinära kostnader för t ex reparation av hus, bil eller tänder under den valda planeringstiden (t. ex. de närmaste 10 månaderna)
Anmäl


Peter|2011-08-15 18:30:11

Warren Buffet har ju blivit en av världens rikaste män på grund av att han aldrig sålt en enda aktie. Det du missar i ditt resonemang, Sarastro, är ränta-på-ränta effekten och utdelningar. Det är vrålsvårt att träffa toppar och dalar på aktiemarknaden! Köpa en aktie, typ Bahnhof, och behålla den har gjort mig rik. Varje år ökar min förmögenhet med hjälp av snöbollseffekten (ränta på ränta) och en ökad utdelning. Ratos, Bahnhof, H&M är några exempel på aktier som du utan problem kan äga i 50år. Köp när det rasar, som typ nu.
Anmäl


Bettan|2011-08-16 10:45:33

Tack för dina bloggar Jim! - alltid intressanta att läsa! Jag tror att det är många av Skandiabankens kunder som saknar Sauter (den mannen hade verkligen mod och civilkurage!) och hans kommentarer av allt möjligt inom banken och dess omgivning: hoppas nu på att du tar över den fallna manteln! Självklart är bloggandet förenat med en risk för tjatiga påhopp och onödiga kommentarer från läsekretsen, men jag tror att de flesta av dina läsare genomskådar dessa och VÄLKOMNAR SERIÖS INFORMATION!!! I synnherhet i tider av finansiell oro behövs återkommande info från min bank.
Anmäl





Läget fortsätter att vara oroligt och börsen åker bergochdalbana. Jag pratade med min kollega Hans Sterte som är chef på kapitalförvaltningen på Skandia Liv, och han håller med om att marknadsläget just nu är svårbedömt. Den senaste tidens marknadsturbulens grundar sig i den avmattning i konjunkturen som skett under det senaste halvåret. På räntemarknaden upptäckte man försvagningen redan i våras - med lägre räntor som följd. Aktiemarknaderna har reagerat senare eftersom den goda historiska vinstutvecklingen bland företagen för placerare har överskuggat det faktum att konjunkturläget börjat se dystrare ut.

När väl aktiemarknadens reaktion kom blev den desto mer brutal. Att marknaderna reagerar så kraftigt på ändrade tillväxtförutsättningar bottnar i den pågående skuldkrisen i Europa och USA. Länder med hög skuldsättning har naturligtvis lättare att hantera de enorma problem som följer av att strama åt finanspolitiken om den underliggande tillväxten är god.
 
När nu prognoserna för tillväxten framöver skrivs ned förvärras situationen för de mest skuldsatta länderna. Så länge som skuldavvecklingen pågår i Europa och USA - och den kan pågå en tidsperiod av åtminstone 5-7 år - så får vi räkna med att de sker kraftiga slag på marknaderna även vid relativt små förändringar i den underliggande reala ekonomin.

Hans Sterte skriver i ett mail till mig:

"Min största källa till oro för närvarande är inte utvecklingen i USA. Även om det ser besvärligt ut med politiska låsningar där så tror jag ändå att den amerikanska ekonomin genom sin flexibilitet så sakteliga kommer att arbeta sig ur det nuvarande pressade läget. Då är jag betydligt mer orolig för utvecklingen i Europa där jag inte riktigt kan se hur skuldkrisen ska kunna lösas. Här krävs ordentliga insatser från politikers sida för att förtroendet för den ekonomiska politiken i Euroländerna ska återskapas.
 
Ser man till vår egen förvaltning i Skandia Liv så har vi hittills klarat oss relativt väl i den rådande turbulensen. Vi ligger fortfarande på plus hittills i år om än med en knapp marginal. Vår investeringsidé är att bygga en robust portfölj med många olika tillgångsslag som sammantaget ska fungera väl i de mest skiftande marknadsklimat. I år har vår aktieexponering gett ett negativt bidrag, medan våra räntebärande placeringar och vårt svenska fastighetsinnehav har gått på plus. Sedan har vi även haft ett mycket lyckat år i den interna aktiva förvaltningen. Även under veckor som förra veckan med stora slag från dag till dag på de finansiella marknaderna så ligger avkastningen i den traditionella livportföljen relativt still."
 
Vi märker just nu att många kunder funderar över sina investeringar och att man vill se till att en del av sitt sparande är i en "trygg hamn" där till exempel livsparande är ett gott alternativ. Ett sparande i Skandia Liv innebär att du har en garanti för hur mycket pengar som ska utbetalas när det är dags att börja ta ut pengarna. Det garanterade beloppet kan aldrig bli mindre än vad du blivit lovad - det kan bara bli mer. Något som ger extra trygghet speciellt i oroliga tider.

Hilsen
Øyvind



Ej norrman!|2011-08-19 12:35:28

Fokusera på din VD-uppgift istället och inte tramsa med löjliga blogginlägg. Styrelseordf. borde se över sammansättningen av styrelsen. Flera borde bytas ut mot kompetent ledarskap så inte skeppet kantrar.
Anmäl


Hans|2011-08-19 14:22:58

Vad är Tradlivportfölj för något?
Anmäl


Gustav|2011-08-19 20:46:12

Tack för en bra bakgrundsbeskrivning!
Anmäl


Upprörd|2011-08-20 10:16:49

@Rickard Bladh, tf ansvarig för värdepapper. 1. Trams! Driftstabiliteten är under all kritik. Det vet du. Precis som "Skojar du eller" och "Josef" skriver så är det ni som har problem, inte kunderna. 2. Trams!! Det är inte bara en enskild kund, den som skriker högst, som bör ersättas. Många kunder är det som förlorat pengar på det faktum att order inte går igenom eller att portföljer inte går att nå. Med tanke på att det varit driftstörningar i flera år så är det ingen nyhet för er. Men ändå verkar ni inte göra något för att lösa problemen alt. att ni inte klarar av att lösa problemen på ett tillfredsställande sätt. 3. Trams!!! Att Skandia inte ens bemödar sig att ha en ordinarie chef för värdepapper visar vilken tyngd och betydelse man anser att värdepapperskunderna har. Dvs noll och intet. Nu vet jag att min kommentar kommer att förorsaka förtrytelse hos ett antal Skandiaanställda som med "Don Quijote" komplex kommer att skynda till Skandias försvar. Men om ni instället funderade över vad det är vi kunder och fd kunder faktiskt säger, och tar till er det. Så kanske ni kan överleva... Men om ni fortsätter att ignorera oss, slår ifrån er eller inte lyssnar. Då kommer det inte att gå. Det är ledsamt att se Skandiabanken i den här skepnaden. De senaste åren har inte skandiabanken gått att känna igen. Även om jag inte är kund längre innebär det inte att jag inte skulle kunna bli det igen. Men det bygger på att ledningen och personal börjar leverera kvalitet, stabilitet och service istället för som nu lägga ut spydiga och arroganta svar på kunders rättmätiga kritik. Ta vår kritik på rätt sätt, vi har ändå ansträngt oss så pass mycket att vi lagt ner tid på att skriva en kommentar via den här bloggen.
Anmäl


Bengt|2011-08-20 11:14:04

@Upprörd: Jag är nöjd med skandiabanken, det har varit vissa mindre problem genom åren men det är det hos i princip alla banker. Om du är kund hos skandiabanken och så missnöjd så kanske du borde byta bank, och om du inte är kund så förstår jag inte direkt varför du håller en lång monolog som inte har något med blogginlägget att göra, kanske vore bättre om du pratade med kundservice om ditt missnöje?
Anmäl


undrande|2011-08-20 11:55:28

Instämmer med att det känns skakigt nu. Men vad ska man då investera i, eller ska man sälja aktier för att sätta in i räntefonder? Inte lätt att hänga med för en vanlig vardagssparare. Däremot så har inte jag i varje fall märkt problem med att handla. Även om jag inte gör det så ofta så brukar det fungera. Jag kan rekommendera Upprörd att kontakta kundservice som jag brukar få hjälp av då jag har haft problem med min dators insällningar.
Anmäl


Upprörd|2011-08-20 14:24:46

@Bengt Jo då, jag är kund i banken och har så varit sedan 1999 men jag kan inte längre använda vp depån vilket innebär att jag nu, till skillnad från förut, inte kan klara mig med en leverantör utan måste ha två. Anledningen till att jag skriver i den här bloggen är ju för att Skandiabanken stängt möjligheten att kommentera det tidigare blogginlägget och eftersom det är omöjligt att nå Vd påpå något annat sätt än via den här bloggen så har jag inget annat val. Men som jag också skrev i min tidigare kommentar så förstod jag att det skulle bli en massa kommentarer från indignerade skandiaanställda som försöker visa en missriktad lojalitet istället för att faktiskt på riktigt lyssna på vad kunderna säger och upplever.
Anmäl


|

Hej,
Jag  förstår på ditt inlägg att du har haft problem och om du fortfarande är kund hos oss vore det bra om du kan kontakta vår kundtjänst för att vi ska kunna hjälpa dig att hantera och lösa de problem du har. Oavsett om du använder värdepapperstjänsten idag eller inte så skulle jag uppskatta om du kontaktade vår kundtjänst eller klagomålsansvarig med dina synpunkter så vi kan ta reda på vad som har gått snett.
//Øyvind

Anmäl


Cicero|2011-08-21 00:21:26

@upprörd. Instämmer helt och fullt. Det är rena BSen. Det enda som just nu försvarar Skandiabanken är de anställda, och faktum är att de inte är i majoritet... Vi må klaga mycket på Skandiabanken men Skandia är sjuttio resor värre! Men de har ju ingen vd blogg förmodligen för att de inte vågar låta kunderna få komma till tals...
Anmäl


Till Ciero|2011-08-21 16:34:07

Vad är det på Skandia du är missnöjd med?
Anmäl


Bosse|2011-08-22 09:37:51

Till upprörd: Är du eller är du inte kund i Skandiabanken?
Anmäl


Erik|2011-08-22 11:02:01

@Bosse: Är du läskunnig? Att SkandiaBanken inte är sig lik beror på ägardirektiv från en alltför avlägsen ägare med dålig kunskap om den lokala marknaden.
Anmäl


XYZ|2011-08-22 16:40:57

Kommentarerna: 1)"Ej norrman" kanske kan specificera sig: vilka i styrelsen borde bytas ut? Vi kunder vet INGENTING om de personer som sitter i styrelsen: skrämmande!!! 2) "Upprörd" skriver om 3 x Trams, men kommer längst ner in på frågan om vart Skandiabanken är på väg - tål att utredas ytterligare! 3) "Cicero" ondgör sig över att 100%-ägaren Skandia inte har någon blogg och "är 70 resor värre". Obs att Skandia i sin tur ägs till 100% av Old Mutual!!! Är det inte Old Mutual som bör granskas? Flera personer därifrån sitter med i bankens styrelse, men det tycks omöjligt att få veta något om dessa personers bakgrund. Överhuvudtaget är Skandiabanken ganska hemlighetsfull med vilka personer som har ansvaret: VI KUNDER BORDE FÅ BÄTTRE INSYN alltså veta (som i andra stora företag) vilka personer som sitter i styrelsen, vad dessa har för bakgrund och ekonomiska intressen i företaget etc. VD (norrmannen) är med i 4 incitamentsprogram, som innebär att han måste jobba i 3 år för att få ut pengarna. Öyvind själv säger i årsredovisningen: "Kunden är chef! - Lyssna på kunden"! = VARSÅGOD Öyvind!
Anmäl


Reporter'n|2011-08-23 11:14:16

Ehh? Tog Skandiabanken bort inlägget där SvD börjat intressera sig för missförhållandena i banken? Sitter de gamla Skandiatakterna i kanske?
Anmäl


Sara|2011-08-23 11:27:20

Tips till ZYZ, som ekonom vet jag att man lätt kan hitta bolags styrelser och ledningsgrupper på deras hemsida. Jag kollade själv nyss och såg att det står även på Skandiabanken. Sedan tyckte jag det var ett intressant inlägg i övrigt från VD även om jag inte känner igen mig i den debatt som blev bland kommentarerna
Anmäl


XYZ|2011-08-23 11:40:33

Sara är troligen lojal medarbetare på Skandiabanken. Du kanske kan upplysa om styrelsemedlemmarnas bakgrund, ekonomiska intressen mm. På hemsidan står uppradat ett antal namn (troligen från Old Mutual), men ingen info som är intressant. Varför gör inte Skandiabanken som andra större bolag? Inte bara styrelseledamöternas utan även ledande befattningshavares bakgrund är intressant för oss kunder!!! Håller med Sara om att Skandias kunnige ekonom Hans Sterte lämnade en intressant analys som Skandiabankens VD vidarebefordrade på sin blogg! SER FRAM MOT UTFÖRLIGA KOMMENTARER! Hilsen fra ekonome XYZ
Anmäl


Bosse|2011-08-23 14:01:09

Erik! Jo, jag är läskunning men "upprörd" har dubbla budskap, dels 20/8 kl 1016 är han inte längre kund men samma dag kl 1424 är han kund igen!
Anmäl


Ett tips|2011-08-24 17:41:31

Hej Öyvind, Jag tycker du ska sluta blogga. Det verkar bara vara arga kunder som är här och kommenterar. Jag kan bara konstatera att dina svar inte gör dem mildare till sinnet. Och ibland är det faktiskt bättre att fly än illa fäkta... Ni har flera bra kanaler där kunder kan framföra både ris och ros med den lilla skillnaden att det där inte är anonymt som här. Du kommer att förlora i prestige visst men eftersom du uppenbarligen inte är lika vass på sociala medier och hur man hanterar dessa som din företrädare så är det nog enda utvägen. Du kan alltid skylla på att du inte hinner med bloggen då all din fokus måste gå till att försöka rädda, jag menar förstås styra upp, verksamheten så att kunderna återigen blir nöjda ambassadörer. Men att fortsätta med bloggen på det här sättet är en "losing battle" kom ihåg din Sun Tzu. Hilsen från en utvandrad norrman
Anmäl


Upprörd|2011-08-24 20:20:26

@Bosse Jag är ledsen om jag var otydlig. Jag är inte längre värdepappersdepå kund MEN jag har fortfarande kvar mitt lönekonto, mitt bankkort och mina Skandiaförsäkringar som tyvärr inte går att flytta. En stor anledning till varför jag inte sköter mina värdepappers affärer via Skandiabanken är att DET INTE GÅR ATT LITA PÅ TJÄNSTEN. Deras driftstabilitet är lika med noll och det har inte med min dator att göra eftersom Skandiabankens andra tjänster funkar. En tjänst som det inte går att lita på är överhuvudtaget ingen idé att använda.
Anmäl


Erik|2011-08-25 10:03:58

@Ett tips: Du har inga idéer om varför sinnestämningen på de som skriver här sjunkit? Tror du att det bara beror på Öjvinds lägre kompetensnivå avseende hantering av sociala kanaler?
Anmäl


XYZ|2011-08-25 10:32:55

Hur enkelt skulle det inte vara för någon repr. för Skandiabanken att redogöra för 1) styrelseledamöternas 2) ledande befattningshavares bakgrund. Särskilt de personer som jobbar inom Old Mutual - vilken kompetens har dessa? Som kund vill man kanske hellre ha svenska styrelseledamöter och HELST: en svensk ägare! Jag begär bara ett förtydligande av befintliga uppgifter.
Anmäl


så less|2011-08-25 11:51:31

Och banken ligger nere....igen
Anmäl


Det går bra nu...|2011-08-26 09:16:53

1 år som Vd/Chef på Skandiabanken/Skandia Direkt... tycker du att det känns bra? Flyter sas verksamheten på? Verkar kunderna nöjda? Jag menar, man kan ju alltid vifta bort kritiken här i bloggen med att kommentarerna håller sandlåde nivå. Men kunderna på Facebook säger ju samma sak, om än i klädsammare och mjukare språk. Vad är din lösning? Eller finns det någon lösning överhuvudtaget? Om man skulle jämföra med t ex Allsvenskan (Tippeligan heter det väl i Norge) på vilken plats skulle du själv säga att Skandiabanken har just nu? Personligen skulle jag gissa på nedflyttningsplats men det är ju vad jag tror. Jämförelsen med Allsvenskan och fotbollslag är inte så "far fetched" som den låter. De är de mest hängivna fansen som blir argast, mest frustrerade och låter mest när det går dåligt. De andra, de som inte bryr sig s k "medgångsupportrar", de bara struntar i det och gör något annat istället. I det här fallet betyder det att de byter bank. Problemet med det, är som både du och jag vet, att det kostar skjortan att få en ny kund och vilken ansträngning som krävs för att den kunden ska bli aktiv, lojal och lönsam. Jag kan iallafall säga att jag är än så länge inte imponerad av dig. din video ingav förhoppningar om en nystart med ännu högre kundfokusering, låga kostnader, ett varumärke som man skulle kunna prata om utan att skämmas kanske till och med vara stolt över. En satsning på dialog och relation via moderna kanaler. Inget av detta. INGET av detta har vi kunder kunna se skymten av. Inom politiken brukar man prata om de första 100 dagarna och hur viktigt det är att kunna visa på tydliga riktiga och symbolhandlingar som markerar vägen. Vad har du gjort under dina 100 första dagar? Det som sitter på näthinnan för många av oss är: Det största och mest omfattande IT haveriet i nordisk bankhistoria, ständiga driftstörningar på värdepapperssidan, en kundtjänst som har gått från att vara serviceminded till att bli fyrkantigt byråkratiskt ohjälpsam. Är det din väg för att komma ur den kris med flyende kunder, taskig kapitaltäckning, usel lönsamhet (Å nej, att tjäna 2-300 Msek per år är inte en bra lönsamhet) som Skandiabanken just nu brottas med? Jag kan bara tala för mig själv men jag tycker faktiskt att vi kunder, som har varit trogna ambassadörer under många år, har rätt att få veta det. För det är bara genom öppenhet som ni kan ha skuggan av en chans att kunna behålla oss.
Anmäl


xyz|2011-08-26 09:59:25

Vill inte gärna citera rubriken "Det går bra nu", men säga att jag till 100% håller med föregående skribent som formulerar problematiken alldeles utmärkt ! ÖPPENHET är vad som kan rädda Skandiabanken. Jag har varit kund från den lite knaggliga starten nere vid Norrmalmstorg, inte helkund då. Numera är jag i det närmaste helkund och uppbunden av lån och på många andra sätt - jag har varit ett "hängivet fan". Under förre VDns tid började jag följa bloggar och kommentarer - blev en stor beundrare av F.Sauters förmåga att visa på ärlighet och öppenhet. Kanske skulle banken inte ha börjat tillåta sina kunder att blogga, men det är väl ungefär som med den nyfunna demokratin i Nordafrika - släpper ledningen fram folket och lyssnar på dem, så tvingas man lyssna på vad de har att säga! Personligen tycker jag inte det gör så mycket om lönsamheten är usel; pengarna hamnar inte i svenska kunders/skattebetalares fickor, utan hos Skandia som i sin tur lämnar all sin vinst till ett företag i Sydafrika vid namn Old Mutual. (=Gamla gemensamma kolonisatörer?) Är det för mycket begärt att "min" bank (än så länge) redogör för organisationernas ledning och ekonomiska förmåner? ÖPPENHET om vilka de olika styrelseledamöterna är, deras kompetens och ekonomiska villkor (lön + bonus). Vår egen norske VD måste jobba ytterligare några år innan hans bonus utfaller. Varje företag behöver en sund personalomsättning, min åsikt är att BONUSAR - i varje fall till ledningen - är ett hinder för en sund verksamhet! PS Tycker fortfarande att Kundtjänst är bankens största resurs!
Anmäl


Det går bra nu...|2011-08-26 10:38:56

Intressant att ni censurerar inlägg på Facebook. Det är öppet, ärligt och engagerat. Angelina A
Anmäl


Stämmer det?|2011-08-27 00:06:20

Censur. Det är något som mycket ljusskygga och skumma organisationer håller på med. Det är väl ändå inte Skandiabanken? Eller?
Anmäl


Get a life|2011-08-27 19:17:46

Det är ganska underhållande läsning bland dessa kommentarer. Några bara klagar på allt och alla men är fortfarande kunder i banken. Om någon skriver något positivt så är dom anställda på Skandia, det finns faktiskt nöjda kunder också...
Anmäl


Bare å läs|2011-08-28 23:44:32

http://www.allabolag.se/5020173083/verksamhet http://www.allabolag.se/5164019738
Anmäl


Bare å läs|2011-08-28 23:46:22

http://www.allabolag.se/5020173083/befattningar
Anmäl


Styrelsen bor ej i Sverige|2011-08-28 23:50:09

http://www.allabolag.se/befattningshavare/Thomassen%252C_%25D6yvind_Personprofil/cad145708e59bb33b8fb94261825219b
Anmäl





Det finns få saker hos människan som funkar så bra som tävlingsinstinkten. Alla som försökt ta på ytterkläder på en trilskande treåring som BARA INTE VILL förundras över hur fantastiskt bra det funkar att säga "Vi ser vem som kan ta på sig jackan först, du eller jag." Och nog triggas man lite, lite mer även som vuxen av att göra saker i grupp - gympa, springa, spela fotboll - visst, visst, det är socialt och allt det där, men nog finns det ett element av tävlingsinstinkt inblandat där också.

Lite uppdämt tävlingsbehov hade vi nog på Skandia när vi sneglade på våra brorsor i Norge och funderade på om inte deras Aktiekamp vore något för oss. Tänk att kunna investera helt fritt, utan courtage, och jämföra sig med grannen, kollegan eller maken. Och tänk om vi kunde få lite ökat intresse för sparande och sparfrågor på köpet - man kan ju alltid önska... Så nu är den här: aktiekampen! Fiktiva pengar, inga avgifter - men annars som på riktigt! Det är bara att gå in på Facebook och börja spela.

Jag vill inte göra er besvikna, men jag vet vem som kommer att vinna. Nej, inte så att jag är ett orakel vad gäller börsen, jag vet inte vilken aktie som kommer att stå högst när vi gör avstämningen för 2011 i slutet av december - men jag vet typen av portfölj som kommer att ligga både etta, tvåa och trea. Det är en portfölj med få aktier. Gärna mindre bolag. Udda. Högrisk. Vinna eller försvinna. För - handen på hjärtat - när du gjorde den där toppeninvesteringen i september och gick all in i ett litet, rätt okänt teknologitungt bolag - inte visste du då om det skulle gå käpprätt söderut eller om det skulle bli en hit! Så jag vet vem som kommer att vinna och jag vet vem som kommer att komma sist. Allra sist, och näst sist, och tredjen sist kommer en portfölj med få aktier att komma. Gärna mindre bolag. Udda. Högrisk. Ja, ni fattar...

Det här är värt att komma ihåg när adrenalinet flödar. Det är inte så här man skall hantera familjens pensionssparande. Vinna eller försvinna skall inte ens vara i närheten av ditt långsiktiga trygghetssparande. Du skall (och nu kom pekpinnen fram) ha en sparbuffert, du skall tänka i tid och risk när det gäller den långsiktiga tryggheten - men har du gjort det kan du unna dig att botanisera rätt friskt bland de där medicinteknikbolagen, kanske någon Kina-fond och varför inte lite gamla hederliga svenska verkstadsbolag? Här, i det vi kallar Krydda - pengarna som blev över, kryddan i ditt sparande - här kan Aktiekampen vara en bra inspiration! Lite torrsim! Utan risk att förlora några pengar - men med chans att vinna 100.000!

Hälsningar
Jeanette Hauff, sparekonom



Hmmm...|2011-09-29 13:28:42

Vad sägs om att få Tradern och aktihabdeln att funka innan ni ger på att leka med aktiespel?
Anmäl


LM Ericsson|2011-10-01 11:27:34

Ska bli kul och se vem som vinner. Top 10 siktar jag på i alla fall. Lägg ner gnället på Tradern, den är gratis och fungerar bra för mig. Ett tips är att du byter bredbandsleverantör och kanske en snabbare pc.
Anmäl


hmmm 2|2011-10-03 18:16:31

bannern blev väl inte så bra där kurserna rullar fram baklänges. Hela familjen var överens när vi tittade: börsen rinner ut i avloppet.
Anmäl


...|2011-10-05 16:29:21

till "hmmm 2" Det beror väl på hur man ser på bannern. I vilken värld ritar man en graf som går till vänster? Det är ju tydligt att det är en rörlig bild som rör sig uppåt.
Anmäl





Jag har jobbat mer än trettio år i Skandia-koncernen. Det är lång tid, och jag kan ärligt säga att det vi nu är med om är något väldigt spännande och stort, både för mig och för Skandia. En bit näringslivshistoria skulle jag vilja påstå.

Jag heter Bengt-Åke Fagerman och är vd för Skandia Liv. Igår fick jag berätta för mina kollegor, våra kunder och halva mediesverige att vi skapar ett fristående, kundägt alternativ till dagens storbanker. Vi köper Skandia från Old Mutual, blir ett av Sveriges största bank- och försäkringsföretag, ägt och styrt av våra kunder, som också får dela på alla vinster och förluster.

Jag blev inbjuden som gästbloggare här både för att bjuda med dig att följa med på resan som vi inleder nu och för att förklara vad det hela handlar om.

Först den krångliga aspekten. Idag ägs Skandia Liv av Skandia AB, som ägs av Old Mutual. Men Skandia Liv bedrivs enligt ömsesidiga principer, vilket innebär att hela det resultat som uppstår i verksamheten tillfaller kunderna. Skandia Liv och Skandia AB samarbetar idag på många områden, men vi lägger ganska mycket energi på att säkerställa att det inte uppstår några vinstöverföringar från Skandia Liv.

Nu köper dotterbolaget Skandia Liv alltså sitt eget moderbolag från sin "mormor", dvs Old Mutual. Det kan vi göra eftersom Skandia Livs kapital tillhör våra kunder, försäkringstagarna, och vi bedömer att det här är en väldigt bra investering för kunderna.

Slutresultatet när processen är färdig är ett enda Skandia med ett enda fokus: att genom sparande och försäkring gynna våra egna kunder. Livet blir enklare, effektivare och bättre för våra kunder. På kort sikt sker ingen förändring, på lång sikt kan vi bli ännu starkare än idag.

Idag har Skandia drygt två miljoner kunder och vi förvaltar ungefär 440 miljarder kronor. Det betyder att om vi gör ett bra jobb så får en stor del av Sveriges befolkning möjlighet till en bättre pension, försäkring eller annat sparande.

Min kollega Leif Victorin talade på vår pressträff idag om att vi på Skandia är väldigt duktiga på att springa, men att vi sprungit med en sten i skon med vår knepiga konstruktion. Nu blir vi av med stenen och då kan vi springa ännu snabbare. Jag hoppas att du vill springa med oss!

Hälsningar
Bengt-Åke Fagerman, vd Skandia Liv



Ejnar Ekström|2011-12-18 14:12:33

Mycket intressant ägarbyte. Nu hoppas jag som bankkund att det blir en bra bank även i fortsättningen. Tack för ordet!
Anmäl


Brageas|2011-12-18 14:28:42

OK, vi får väl se vad som kommer ut av detta så småningom. Kan vara för tidigt att jubla. För oss som varit kunder i både Liv och Bank sedan 80-90-talet, finns åtminstone förhoppningen att inga nya Skandalia-affärer ska kunna inträffa igen.
Anmäl


SV|2011-12-18 15:33:28

Så länge ägarbytet inte innebär ökat risktagande från tjänstemännens sida så är jag nöjd. Inga bonusar som premierar risktagande tack. 2 miljoner medborgares välfärd är beroende av era beslut. Lev upp till det ansvaret. Tack.
Anmäl


Sten Remdahl|2011-12-18 22:42:29

På 90-talet var det allra bäst med en ledning som satsade på utlandet, bl a USA. Han som var ansvarig fick flera hundra miljoner kr i bonus när hans verk såldes med någon miljard i förlust. Sen var det allra bäst att en stor internationell koncern, Old Mutual, köpte Skandia, det fanns ju så många synergieffekter. Strax därpå var det allra bäst om man gjorde om Skandia Liv till aktiebolag i stället för ömsesidigt, men efter ett tag backade man. Nu är det allra bäst att detta ömsesidiga bolag köper mamma (Skandia) av mormor (Old Mutual). De här turerna får ju salige Kurt Olsson att framstå som en skärpt och stringent person!
Anmäl


Mikael|2011-12-19 20:24:21

Jag hoppas att det inte är för sent för er att rädda Skandiabanken, som förlorat det mesta av sin glans de senaste åren, och även större delen av mina besparingar.
Anmäl


Frågande...|2011-12-19 20:30:18

Var är Öyvind Thomassen? Är det inte han som är Vd för Skandiabanken? Eller har du redan sparkat ut honom, Bengt-Åke? Vad blir det nu? Satsningar på otidsenliga och dyra försäkringslösningar sålda via dyra och oseriösa försäkringsnasare?
Anmäl


Skandia|

Hej Frågande. Absolut inte! Banken kommer påverkas marginellt av det här köpet och Øyvind är en nyckelperson i Skandia som jobbar stenhårt för att våra kunder alltid ska stå i fokus, vilket jag är helt enig med honom om. Och några otidsenliga eller dyra försäkringslösningar kan du vara lugn över att vi inte planerar att satsa på. //Bengt-Åke

Anmäl


kul!|2011-12-20 15:35:24

Strålande affär, tycker jag. Kul att det kommenteras av VD i bloggen dessutom! Jag tror att Skandiakoncernen kommer bli en av vinnarna på den tighta sparmarknaden framöver. Sen verkar det som att det är en handfull trogna bloggläsare som ständigt vill uttrycka sin bitterhet i kommentarsfältet.... De understryker hur dåligt de tycker att Skandia är, men trots det förblir de kunder och tycks följa bloggen slaviskt och är snabba att kommentera. Det är rätt komiskt. De kunde väl åtminstone dröja några dagar med att kommentera så att de iaf ger intryck av att inte gå in och kolla bloggen så gott som dagligen, men det är ju ett kvalitetsbetyg för bloggarna.
Anmäl





Hälften av svenska folket har dåligt samvete för att de känner att de borde ha bättre koll på ekonomin, enligt en rikstäckande undersökning som vi lät göra. Vad kan vi göra åt det?

I mitten av 1990-talet startade vi Sveriges första internetbank. Det var revolutionerande att du kunde göra samma saker som på ett fysiskt kontor, men var du än befann dig. Sedan följde alla de andra bankerna efter, en efter en. För vissa gick det fort, andra långsamt, men alla följde med, för förändringen fick följdverkningar: kunderna ändrade sitt beteende och sina förväntningar. Det kan man kalla ett paradigmskifte. Idag kan du inte driva en framgångsrik bank eller försäkringsverksamhet i Sverige utan att ha en bra internetplattform och erbjudande.

Sedan dess har vi utvecklat fler och bättre funktioner – men internetbankerna har inte förändrats i grunden. Nu släpper vi smartbanken, som vi tror blir bankvärldens nästa paradigmskifte. Vi förändrar såklart inte allting i grunden just idag - paradigmskiften sker inte över en natt.

Nu  lanserar vi Sveriges första smartbank och det kommer, till slut, att förändra vad man använder sin bank till. Jag är fullständigt övertygad om att alla de andra bankerna kommer att följa efter, om än i olika takt.

Det som skiljer en smartbank från en traditionell bank är att en traditionell bank presenterar din ekonomi som kontoutdrag i långa listor. En smartbank, däremot, använder all information som finns om din ekonomi i systemet, analyserar den och hjälper dig som kund att få grepp om din ekonomi, skräddarsytt om just dig. Till exempel visar den vad du lägger dina pengar på – hur mycket kostar bilen, hur mycket lägger du på mat? Och hur mycket vågar du spendera resten av månaden? I nästa steg av smartbanken kommer du till och med att kunna se hur din ekonomi ser ut jämfört med andra med liknande inkomst och livssituation.

Det riktigt fina är att alltihop sker automatiskt, utan att du behöver kopiera, klistra in eller räkna i Excel. För första gången får du faktiskt information i din internetbank som du inte kan få på ditt fysiska bankkontor.

Men paradigmskiftet sker som sagt inte över en natt, och smartbanken som vi lanserar nu är en beta-version som vi kommer fortsätta utveckla tillsammans med er. Dessutom ser jag fram emot att de andra, svenska bankerna hakar på, precis som de gjorde när vi lanserade internetbanken.

Här är en video där jag kort berättar om smartbanken och här kan du läsa mer om smartbanken.

Vilka fler funktioner vill du se i smartbanken?

Hilsen
Øyvind



Marcus|2012-04-17 15:45:31

Har väntat på denna funktion. Har tidigare använt smartbudget men har saknat kopplingen till banken. Det enda som jag spontant saknar, för jag har inte lyckats hitta den, är att kunna lägga till tillgångar både i skandiabanken och på externa konto. Vore även bra att kunna koppla vissa överföringar till en tillgångsökning så att man får översikt över sin totala tillgångssituation trots att sparkontot inte ligger i Skandiabanken.
Anmäl


Skandia|

Hej Marcus, tack för dina synpunkter! Vi har många utvecklingsplaner för att bredda tjänsten och det kommer att ske uppdateringar både till sommaren och senare i höst. Vi tar till oss av dina synpunkter och hoppas att du kommer få användning för smartbanken. Hör gärna av dig om du har fler förslag!

Anmäl


Staffan|2012-04-17 18:22:43

Jag saknar en app till iPad. En smartbank måste ha en sådan.
Anmäl


Jonas|2012-04-17 18:44:47

Ett steg i rätt riktning. Men beta alltså, det kräver att det ens går att använda tjänsten, men vad jag än klickar på så ser det ut så här: http://bayimg.com/iaoJoAaDB Får testa om nån vecka igen :) Tack ändå för att ni om än sakta, utnyttjar dom digitala möjligheterna och gör er av med den tradidionella bankens bojjor :)
Anmäl


Kjell|2012-04-17 19:54:11

Jonas, Jag hade samma problem i Chrome 18. Testade med Firefox 11 och då fungerade det. Förhoppningsvis kommer det funka i Chrome snart också.
Anmäl


Mikael|2012-04-17 21:37:41

Ifall ni har tid att leka med dessa finesser, så kan ni säkert göra det möjligt att ta ut pengar från kapitalförsäkringen utan att behöva skriva ut ett formulär som man måste skicka in till Skandia, känns ju lite som stenåldern. Ni borde ju också kunna göra det möjligt att handla utländska aktier utan att behöva ringa. Denna tjänst är säkert användbar för de som bara är kunder i Skandiabanken och alltid använder kortet när de handlar.
Anmäl


Andre|2012-04-18 13:55:57

Hej, Bra. Jag har MasterCard vilket är bättre för mig än Visa. De transaktionerna går att hämta ut. Det görs redan av flera appar idag så det går. Drömmen vore om man kunde få både era transaktioner + mina Mastercard-transaktioner på samma sätt. Tack från en i övrigt nöjd kund.
Anmäl


Ronny|2012-04-18 19:33:00

Ni skulle ju hellre gå tillbaka till det "gamla" alltiettkontot och försöka åstadkomma kontoutdrag i datumordning men det verkar vara oöverstigliga problem.
Anmäl


Jonas|2012-04-18 21:28:59

Kommer smartbanken spara längre historik än 2 år, tycker det är lite dåligt med 2 faktiskt. 5, 10 eller för alltid borde ni bjussa på, kan ju inte ta så mycket plats :)
Anmäl


Staffan|2012-04-19 12:21:01

En smartbank borde även vara noga med språket. Det här står att läsa på sidan: ''Bra gjort Alla dina senaste transaktionerna är rätt katogoriserade. Det finns fortfarande några äldre transaktioner som vi är osäkra på ifall dessa är rätt katogoriserade. För att kategorisera dessa så klickar du på länken i meningen ovan för att komma till transaktioner där du sedan ändrar till rätt kategori.'' Det har nog gått lite fort där och inte blivit korrekturläst. En petitess kanske men det ger ett slarvigt intryck.
Anmäl





"Balansen mellan information och kunskap är väldigt mycket till säljarens fördel", konstaterar finansmarknadsminister Peter Norman i fredagens DN. Och jag håller med. Det är svåra saker, det här med sparande. Eller, rättare sagt, sparande kan formuleras på nobelpristagarnivå om man vill, och göras så fruktansvärt krångligt och komplicerat att en vanlig dödlig inte har en suck att hänga med.

Vi på Skandia har bestämt oss för att slåss mot det där. Vi ändrar inte världen på en eftermiddag, men vi har stakat ut riktningen, med verktyg som Smartbank, Totalkollen och liverådgivning via webben.

Rådgivning för mig ser olika ut beroende på hur mycket vi som rådgivare vet om kunden, om dig. På nätet vet vi lite. Vi frågar om din aptit på risk och om hur länge du skall spara pengarna om du besöker oss via Matchmaker på Internet. I våra råd måste vi där vara totalt transparenta, och ha en logik som går att syna baklänges och framlänges. När rekommenderar vi aktier, när tycker vi att pengarna skall samlas på ett bankkonto - beslutsreglerna är enkla och tydliga.

I en rådgivningssituation har vi som rådgivare däremot möjlighet att få veta mycket mer om dig som kund. Allt det där som inte ryms i två frågor på Internet. Hur ser familjesituationen ut, hur ser boendet ut, finns det andra tillgångar som skall tas hänsyn till? Allt det där som gör att vi som rådgivare kan rekommendera något som är anpassat för just dig - just därför att vi nu vet mycket mer om dig.

I inget av fallen är ett snabbt avslut per telefon något vi eftersträvar. Och sparande kan göras superenkelt. Bufferten in på ett bankkonto! Långsiktigt sparande - gör Matchmakern och utgå från dess rekommendation. Finns pengar och intresse kvar - botanisera bland våra utvalda fonder.

Hälsningar
Jeanette Hauff, sparekonom        



Mikael|2012-04-27 20:01:41

Jag tror att det är bättre att göra egna jämförelser på en site som tex Nordnet än att rådfråga rådgivare som är kopplade till en viss bank som ofta har egna fonder med höga avgifter som de vill sälja. På tex Nordnet kan man jämföra avgifter/risker/kursutveckling och fondbetyg från ett stort antal fondförvaltare och då kan man ju se om tex Skandias fonder verkar vara det bästa alternativet eller ifall det finns bättre alternativ.
Anmäl


Bettan|2012-04-28 23:40:32

Jag prövade Matchmakern. Saknar en ruta med upplysningar/kommentarer från kunden. I mitt fall skulle jag 1) vilja ha info om länder och branscher för en global aktieinvestering, 2) placeringsalternativ utan fondköp. Jag ogillar fonder med köp-, sälj- och årliga avgifter. De flesta kunder har nog så pass mycket kunskap om aktier att de kan välja själva efter att ha fått tillgång till den info banken har.
Anmäl





Vad är samhället  redo att betala för att rädda människor från utanförskap? Och vad kostar det att låta bli?

Sverige är ett ekonomiskt välmående välfärdssamhälle. Ändå hamnar fler än 12 % i varje årskull utanför samhället. Det medför inte bara mänskligt lidande, utan även enorma kostnader.

Tidiga förebyggande insatser är avgörande för att unga som riskerar att hamna i utanförskap inte ska göra det. Dessutom är priset för sociala åtgärder betydligt lägre än utanförskapets slutgiltiga pris. Trots det avstår kommuner många gånger från sociala investeringar. Det tycker vi är märkligt eftersom vi vet att det är en kostnadsbesparing som långsiktigt blir dyr, både i mänskliga och ekonomiska termer.

Det går självklart inte att värdera mänskligt lidande i pengar. Men det är möjligt att visa att förebyggande projekt mot utanförskap lönar sig. Inom Idéer för livet jobbar vi just med det förebyggande arbetet för att fånga upp barn och unga ur en riskzon. Det gör vi genom att stötta eldsjälar, kommuner och skolor med metoder och verktyg.

Nu har vi tagit fram en metod som visar hur stort utanförskapet är per kommun och årskull. Och hur dyrt det är att låta det fortsätta. Detta gör vi för att slå hål på myten om att man inte har råd med förebyggande insatser. Som försäkringsbolag vet vi att det är bättre att i ett tidigt stadium upptäcka signaler på att en individ mår dåligt och gå in med en insats innan det blir värre.

Genom att lyfta fram utanförskapets pris vill vi få fler att se vikten av de förebyggande insatser som görs av skolkuratorer, fritidspersonal, lärare, psykologer, eldsjälar, resursstöd och polisen. Hittills har vi utbildat 40 kommuner att använda vår modell för att främja förebyggande insatser för barn och unga. Om du vill se hur utanförskapet ser ut i din kommun kan du gå in på www.ideerforlivet.se/utanforskapetspris

Hälsningar
Lena Hök, chef för Skandia Ideer för livet 
 



Trött |2012-05-03 11:12:39

Den här sortens verksamhet är en anledning till att vi i Sverige utsätts för en av världens högsta skattetryck. Låt oss slippa att betala för samma sorts kostsamma menlösheter i den privata sektorn. Ägna tiden åt att förse kunderna med efterfrågade produkter och låt det allmänna sköta sitt, det har de mer än väl pengar till. Återinför allt i ett-kontot med bra ränta i stället för det onödiga och irriterande kontouppdelningen som införts under den Old´s tid.
Anmäl


Bosse|2012-05-04 10:37:23

"Låt det allmänna sköta sitt"....?? Är inte vi alla "det allmänna" som får betala genom våra skatter. Alltså borde det ligga i allas intresse att hjälpas åt att hålla nere samhällets kostnader på alla sätt! Stöd Idéer för livet!!
Anmäl


Ewa|2012-05-07 21:53:33

Instämmer, vi måste alla ta ett ansvar för kommande generationer. Jag uppskattar var människa som gör så även om det är märkligt att dessa sanningar inte lyfts fram av politiker. Vi som arbetar i skolans värld har länge känt till denna fakta. Jag har sett det dagligen och är förundrad över hur ett välfärdsland kan låta så många barn falla mellan stolarna.
Anmäl



Skandiabanken på...

Flickr

 

 

youtube

 

youtube