Kundens röst på bloggen



Hej! Jag heter Kajsa Nordborg och är sedan årsskiftet ansvarig för kundinflytande här på Skandia. Skandias roligaste jobb tycker jag! Det är med glädje som jag nu börjar blogga här. Som kundstyrt bolag är dialogen med er ett av våra viktigaste verktyg. Jag vill veta vad vi kan bli bättre på och vad ni gillar med oss som bolag, våra produkter, tjänster och den service vi ger er.
 
Har vi då inte lyssnat på er tidigare innan vi blev kundstyrda? Visst har vi det! Vi har till och med vunnit priser för bästa kundservice flera år i rad. Men som kundstyrt bolag höjs ribban ytterligare och vi jobbar stenhårt med att hitta alla möjliga sätt att kunna lyssna, fråga, åtgärda och berätta om vad vi gör åt era synpunkter. ”Vi ska erbjuda det mest moderna och transparenta kundinflytandet i branschen!” säger vår VD Bengt-Åke Fagerman.
 
I min roll som ansvarig för kundinflytande kommer jag att vara er röst i Skandia. Se mig som er förändringsgeneral! Tyvärr har jag inte någon armé att sätta i arbete för att genomföra alla era goda inspel, men så många som möjligt. Som alla bolag har vi ett begränsat antal resurser och vi vill kunna hålla det vi lovar er. Det jag tampas med är att bjuda in er att vara med att påverka och i nästa mening säga ”bra idé men det kan vi inte fixa”. Men höga ambitioner finns!
 
Ett steg på väg är att vi sedan i somras har gjort det lättare för er att lämna feedback och för oss att återkoppla genom en förbättrad tyck-till-funktion i vår app. Använd gärna den eller hör av er till mig här på bloggen!
 
Vilka frågor vill ni att jag driver åt er?

//Kajsa Nordborg



SKRIV KOMMENTAR






Bloggvett

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer där innehållet är rasistiskt eller kränkande avseende ras kön, religion eller sexuell läggning. Personangrepp och svordomar accepteras inte heller utan kommer att raderas, liksom kommersiella budskap eller inlägg som innehåller länkar av något slag.

Två saker att fråga din chef om pension

Taggar: pension Mattias


Tjänstepensionens betydelse har blivit allt viktigare - men det är inte alltid så lätt att veta vad man ska ha koll på. Här ger jag två tips som du kan ta tag i med en gång.

För att få ännu mer koll kan jag verkligen rekommendera att logga in på minpension.se där du får en helhetsbild av din pension. Är du kund hos Skandia når du Min pension-sidorna när du loggat in på banken, utan en extra inloggning. Så enkelt är det!

Hälsningar
Mattias Munter, pensionsekonom



SKRIV KOMMENTAR






Bloggvett

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer där innehållet är rasistiskt eller kränkande avseende ras kön, religion eller sexuell läggning. Personangrepp och svordomar accepteras inte heller utan kommer att raderas, liksom kommersiella budskap eller inlägg som innehåller länkar av något slag.

Era egna spartips!

Taggar: sparande Jeanette


I somras kunde man dela sina bästa spartips och tävla i en Eurobonustävling på Skandias Facebooksida. Jag tog del av de allra bästa spartipsen (du hittar förslagen här). Fantastiskt trevlig läsning, måste jag säga! Och lite intressant för en forskare i konsumentbeteende att ta del av historier från verkligheten. Man kan faktiskt, menar jag, bilda sig en rätt bra uppfattning om den finansielle konsumenten bara genom att titta på dessa vinnande förslag.

Hitta motivationen
Ett genomgående tema är att nyckeln till ett bra sparande är att hitta den psykologiska motivationen. Det rimmar ju ganska bra med det vi tidigare talat om; sparande kan lika gärna ses som en psykologisk utmaning som en ekonomisk. Jag gillar de här tricksen med syfte att lura sig själv: små belöningar när ett delmål uppnåtts, eller rentav det öppna ”luret”: kalla det för investering istället för sparande.

Använd smarta verktyg
Andra tips berör smarta hjälpmedel för att kicka igång sparande – och här har vi ju på Skandia bra verktyg. Det här med att jämföra utgifter till exempel blir ju riktigt smidigt i smartbanken – och kan ha stor effekt på din vilja att spara. Vårt mikrospar i appen fick också beröm – ännu ett smart hjälpmedel för att få igång sparandet.

Sätt in pengarna på rätt konto
Jag vet att alla inte håller med när det gäller att se sparande som mer psykologi än ekonomi. Sparande är, menar man, mer en rationell handling baserad på rationella överväganden. Jamen – även med den synen på sparande kan man hitta inspiration bland de vinnande tipsen. Varför inte utnyttja det faktum att du kan få högre ränta om du kan tänka dig att binda dina pengar på kontot?

Jag tänker på hur vi i teorin ofta definierar ”den finansielle konsumenten” – som om det bara fanns en sorts sparare. De här tipsen visar väldigt tydligt att så inte är fallet. Sparande är något väldigt individuellt, och det är ibland väldigt svårt att generalisera. Tycker du att det ibland blir lite för mycket förenklingar och dra-alla-över-en-kam-texter från undertecknad sparekonom kan jag varmt rekommendera det sista spartipset: prata med en rådgivare och få tips på hur sparande kan funka just för dig!

Hälsningar
Jeanette Hauff



SKRIV KOMMENTAR






Bloggvett

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer där innehållet är rasistiskt eller kränkande avseende ras kön, religion eller sexuell läggning. Personangrepp och svordomar accepteras inte heller utan kommer att raderas, liksom kommersiella budskap eller inlägg som innehåller länkar av något slag.

Boränta – på dina villkor



I veckan började Skandia att redovisa vad våra kunder får för rabatter på sina bolån. Vi är först ut, och förvånansvärt nog, ensamma om detta.
När vi gick ut med nyheten trodde jag att de andra bankerna skulle vara snabba att säga att de planerar att hänga på för jag vet att det verkligen finns starka önskemål om mer öppenhet och transparens.

Men de övriga bankerna har sagt att de inte har planer på att följa efter om inte Finansinspektionen kräver det, och att det ändå inte är relevant att redovisa snitt eftersom villkoren för bolån är individuella.

Jag förstår inte de argumenten. Kunderna vill att det ska bli enklare att jämföra villkoren för bolån och förstå vad som styr den ränta man får.

Att då svart på vitt kunna redovisa vad som styr rabatterna och dessutom ge kunderna möjlighet att jämföra med vad övriga kunder i genomsnitt får är ett sätt för oss att visa att vi tar våra kunder på allvar. Vår bransch mår bra av förändring och jag tycker att den i möjligaste mån ska drivas av oss själva. Att vi redovisar snitträntorna är vårt sätt att tillmötesgå kundernas önskemål.

Jag hoppas ju att du redan är kund i Skandia och då vet du nu vad alla andra som också är kunder hos oss får för rabatt på sina bolån. Men om du inte är kund hos oss och läser detta tycker jag att du dels ska fråga din bank varför de inte vill redovisa vad de ger sina kunder för rabatt och dels gå in och testa vad du skulle få för ränta hos oss. Kanske är den sämre än den du har idag, och då kan du enkelt se vad du behöver göra för att den ska bli bättre. Kanske är den bättre, och då kan du använda det för att pruta hos din nuvarande bank. Och är du som många bolånekunder väldigt trött på att behöva pruta är det bra att veta att hos oss är bolånen färdigprutade. För alltid.

Hälsningar
Öyvind Thomassen, Skandias bankchef



Daniel|2014-09-16 14:49:21

Ja om ni är först ut borde det ju inte vara förvånande att ni är ensamma om detta :). Skämt åsido, detta är ytterligare ett teckan på att Skandia är helt rätt val. Transparens och öppenhet är framtiden!!
Anmäl


SKRIV KOMMENTAR






Bloggvett

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer där innehållet är rasistiskt eller kränkande avseende ras kön, religion eller sexuell läggning. Personangrepp och svordomar accepteras inte heller utan kommer att raderas, liksom kommersiella budskap eller inlägg som innehåller länkar av något slag.

Vad är Skandias genomsnittliga bolåneränta?

Taggar: bolån Jeanette


Från och med idag börjar Skandia publicera kundernas genomsnittliga bolåneräntor. Syftet är att ge kunderna en mer rättvisande bild av ränteläget än bankernas listor över ordinarie räntor. Hur såg då kundernas genomsnittsränta ut förra månaden egentligen?

Jo, Skandias ränterabatt var i genomsnitt -0,47 procentenheter för alla bostadslån med tre månaders bindningstid som betalades ut under augusti. Med dagens räntenivå ger det en bolåneränta på 1,94 procent.

Ibland, tänker jag, kan det vara värdefullt att höja blicken en smula och försöka se lite skog och inte bara träd. Att, som Skandia gör idag, börja publicera kundernas genomsnittsränta för bolån kanske inte är en kioskvältare. En snittränta på 1,94 procent och en genomsnittlig rabatt för alla våra kunder på 0,47 procentenheter – är det något att stoppa pressarna för?

Ja, ser man det i ett vidare perspektiv kanske det är just det. Man talar ofta om den finansielle konsumenten som i ett underläge – han kan ofta mindre än sin motpart, har ofta en vag insikt i vad han egentligen behöver och ses helt enkelt som rätt utsatt. Bra skäl till stärkt lagstiftning, tycker Finansinspektionen. Bra skäl att se över hur man kan stärka konsumentens position, tycker vi.

Jag ramlar i tankarna tillbaka till det där med förtroende. Det där kittet som gör att marknader funkar och att stabilitet, åtminstone nästan alltid, infinner sig. Vi har ju funderat rätt mycket på vad som bygger förtroende för finansiella aktörer, och istället för att bara spekulera har vi faktiskt kollat hur det verkligen står till.

Det är i detta större sammanhang våra nypublicerade genomsnittsräntor faller in så fint! Transparens är nämligen en av de viktigaste faktorerna för att våra kunder skall hysa förtroende för oss. Vi har pratat om det förr, speciellt i samband med att vi blev kundstyrda och höll vår första bolagsstämma. Vi skall vara lätta att fatta helt enkelt! På alla plan – även vad gäller bolåneräntor. 

Missa inte intervjun med vår bankchef Öyvind i dagens Svenska Dagbladet, där pratar han mer om tankarna bakom snitträntan.

Hälsningar
Jeanette Hauff



Bosse|2014-09-09 09:55:02

Verkligen på tiden! Kul att Skandia är först.
Anmäl


SKRIV KOMMENTAR






Bloggvett

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer där innehållet är rasistiskt eller kränkande avseende ras kön, religion eller sexuell läggning. Personangrepp och svordomar accepteras inte heller utan kommer att raderas, liksom kommersiella budskap eller inlägg som innehåller länkar av något slag.

Skandia på

youtube