2014 ett bra år för Skandias sparare



2014 börjar lida mot sitt slut och det är dags att summera året. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det har varit ett mycket bra år för genomsnittskunden som sparar i Skandia. I vår traditionella förvaltning – det som brukar kallas ”livportföljen” – har våra förvaltare skapat fantastiskt bra avkastning, vilket har bidragit till att återbäringsräntan på våra kunders sparande för närvarande uppgår till hela 12 procent. Det är särskilt roligt med tanke på att det bara var tre år sedan konkurrenternas produkter var nedläggningshotade. Mattias, vår pensionsekonom, kommer med en summering av det långsiktiga sparandet hos Skandia i nästa vecka, så jag tänkte ta tillfället i akt att istället reflektera kring fondåret 2014.

Starkt år för Skandias fondsparare
Jag kan konstatera att 2014 blev ett bra år även för Skandias fondsparare. Den genomsnittliga avkastningen summerar till 10 procent fram till skrivande stund. Det är i linje med ett svenskt börsindex och är en mycket bra siffra, särskilt med tanke på att en stor del av kapitalet är placerat i räntefonder som har gett lägre avkastning, men samtidigt sänkt risken i spararnas portföljer.

Tack vare god börsutveckling på de flesta håll, fortsatt sjunkande räntor och försvagning för svenska kronan har de allra flesta fondkategorier gett positiv avkastning under året. Men spridningen är stor. I skrivande stund har den bästa fonden (BlackRock India) stigit drygt 56 procent medan den sämsta (East Capital Ryssland) har sjunkit över 50 procent. 

Turbulent i Ryssland – sprid riskerna
Rysslandsfonder är i särskilt fokus just nu efter att de i princip har halverats i värde i år. Det påminner oss återigen om risken i dessa fonder och vikten av riskspridning, dvs. att inte placera alla pengar i samma fondkategori . I dagsläget ligger endast omkring 1 procent av våra sparares samlade fondkapital placerat i Rysslandsfonder. Men nästa år kan det vara en annan fondkategori som hamnar på jumboplats. En bra portfölj kännetecknas av att ett extremt utfall balanseras upp av ett annat. Därför påminner jag ännu en gång om att inte placera en för stor del av ditt innehav på en enskild marknad! 

Bättre avkastning och billigare fonder för våra kunder
De senaste åren har vi gjort stora förändringar i vårt utbud av utvalda fonder.  Ungefär varannan fond har bytts ut och ersatts med alternativ som vi bedömer har större potential att skapa hög avkastning. Och när vi nu utvärderar vad detta har fått för konsekvenser hittills, så ser vi att det redan har lett till bättre avkastning för dig som kund. Det bekräftas även i utvärderingar* mot konkurrenter där vi har bättre avkastning än snittet i år. Och arbetet med att pressa priserna för våra sparare genom att byta ut fonder som är för dyra, i kombination med vår satsning på ett komplett utbud av indexfonder, gör att de fonder vi erbjuder dig som kund inte bara är bättre – de är också betydligt billigare.

Inför nästa år har vi ytterligare ett antal spännande projekt på gång. Jag kan inte avslöja för mycket ännu, men så mycket kan jag säga att vi kommer kunna erbjuda ytterligare ett antal högintressanta placeringsalternativ och dessutom kommer vi att göra storsatsningar på vår kommunikation för att bättre kunna guida dig rätt i spardjungeln. 

Så sammanfattningsvis ser vi fram emot ett år med nya investeringsmöjligheter och ännu bättre dialog med dig som kund.

Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet Skandia

Ps. I vårt marknadsbrev som släpptes i veckan summerar vi 2014 – både utifrån ett konjunktur-, fond-, spar- och pensionsperspektiv.
Du hittar marknadsbrevet här.

*Söderberg och Partners ranking av fondförsäkringsplattformar Q3 2014.



Börsutveckling 1 januari – 9 december 2014 i svenska kronor



SKRIV KOMMENTAR






Bloggvett

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer där innehållet är rasistiskt eller kränkande avseende ras kön, religion eller sexuell läggning. Personangrepp och svordomar accepteras inte heller utan kommer att raderas, liksom kommersiella budskap eller inlägg som innehåller länkar av något slag.

Nyårslöfte: spara på bolånet?



Om du är en typisk bolånetagare kan du spara tusenlappar nästa år på att byta bank. Det tar bara ett par minuter att kolla ifall just du kan tjäna på det.

Skandia är fortfarande Sveriges enda bank som redovisar våra kunders verkliga, genomsnittliga bolåneränta. Man kan tycka att det är helt onödigt, eftersom just våra kunder inte behöver pruta utan enkelt kan få sin individuella rabatt redovisad på vår hemsida. Men – i väntan på att de andra bankerna också börjar avslöja sina verkliga räntor – blir det i alla fall möjligt att jämföra våra kunders villkor med genomsnittskunden i de andra bankerna.

Statistiska Centralbyrån publicerar varje månad (som vi berättat tidigare) genomsnittsräntan för alla svenska bolånetagare. Den senaste siffran är för oktober och då var snitträntan på tre månaders bindningstid 2,20 procent.

Samma månad redovisade vi att de som skaffade bolån hos Skandia i genomsnitt fick 0,49 procentenheters rabatt. I början av oktober gav det räntan 1,93 procent och i slutet av månaden var vi nere på 1,71 procent.

I kronor räknat, för en bolånetagare med två miljoner kronor i lån, blir det cirka 31 000 kronor per år hos de andra bankerna (efter ränteavdrag). I Skandia sjönk årskostnaden från 27 000 till 24 000 kronor samma månad. Jag skulle tro att de andra bankernas ränta precis som vår har sjunkit en bit, men att det är gott om tusenlappar kvar att spara.

Vi är inte billigast för alla. Jag vill vara tydlig med det. Men det fina med våra öppna rabatter är att det inte tar mer än någon minut för dig att kolla ifall just du tjänar på att byta bank.

1) Gå in på www.skandia.se/bolan, fyll i dina detaljer och se vilken ränta du skulle få.
2) Logga in hos din nuvarande bank och kolla vilken ränta du betalar idag.
3) Om vi är billigare, byt bank. Det är också ganska enkelt.

Behöver du ta nya tag inför 2015? Börja med bolånet! Jag vågar påstå att det här är ett nyårslöfte som är oerhört lätt att hålla, och som du kan bocka av redan nu direkt. Och de där tusenlapparna kan man göra mycket roligare saker för.

Gå också in och anmäl din ränta på Svenska Dagbladets räntekarta - det är ett sätt att visa vad de riktiga räntorna, inte listräntorna, ligger på.

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef




SKRIV KOMMENTAR






Bloggvett

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer där innehållet är rasistiskt eller kränkande avseende ras kön, religion eller sexuell läggning. Personangrepp och svordomar accepteras inte heller utan kommer att raderas, liksom kommersiella budskap eller inlägg som innehåller länkar av något slag.

Sparguide del 1 - Vad sparar du till?



Här är första delen i en sparguide från oss på Skandia. Det här är en enkel och snabb vägledning för att ge dig koll på de viktigaste besluten du har att fatta som sparare.

Vi börjar med sparandets syfte! I de andra två avsnitten kommer jag gå igenom risk och intresse.

Håll till godo!

Jeanette Hauff, sparekonom Skandia

 



Roland Cox|2014-12-18 09:31:27

Jag vill gärna ha tips om sparande, men har inte tid att titta på videos (som har en mer osäker utdelning för mig). Skulle föredra om ni lägger ut texter istället.
Anmäl


KL|2014-12-18 10:36:43

Instämmer med Roland Cox. Även om ni gör en video, så lägg ut det i ren text också! Det möjliggör för fler av oss att ta del av inlägget.
Anmäl


Eva|2014-12-18 14:51:10

inget nytt och inget konkret..och varför! Utgår ni från att alla äger sitt boende? Rikta er till alla istället..man kan ha pengar att spara även om man inte äger sitt boende och dessutom redan är pensionär och inte som ni utgår från...mitt i livet! Finns faktiskt fler människor än bara den gruppen!!
Anmäl


SH|2014-12-18 18:16:48

Kommer Du att ta upp vikten av låga kostnader vid sparandet och dess påverkan på avkastning över lång tid?
Anmäl


Clifford Hellzen|2014-12-19 07:40:01

Buffertsparande: Vad är skillnaden att spara på konto resp madrassen ?
Anmäl


SKRIV KOMMENTAR






Bloggvett

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer där innehållet är rasistiskt eller kränkande avseende ras kön, religion eller sexuell läggning. Personangrepp och svordomar accepteras inte heller utan kommer att raderas, liksom kommersiella budskap eller inlägg som innehåller länkar av något slag.

Vad är vårt viktigaste ansvar?



Vad tycker du är de viktigaste ansvarsfrågorna för oss bank- och försäkringsbolag? Idag släpper Skandia en rapport där vi har låtit 4000 svenska konsumenter besvara den frågan.

Enligt rapporten – där svenska konsumenter uttalar sig om hela finansbranschen, inte om Skandia specifikt – är det de här tre problemen som är allra högst prioriterade:

- Bonusar till ledningen är felkonstruerade och alltför vidlyftiga.
- Kunderna prioriteras sist, efter anställda och ägare.
- Det råder brist på öppenhet.

Dessutom är ansvarsfulla investeringar en viktig hygienfaktor.

Som koncernchef för ett kundstyrt bolag tycker jag att det här är viktiga frågor – det handlar om att förtjäna förtroende. Vi har gjort studien för att skapa ett beslutsunderlag för vår egen verksamhet, men också för att få bränsle till dialog med våra kunder. Vi vet att vi inte är fulländade och när vi väljer vad vi ska prioritera i vårt förbättringsarbete vill vi helst göra det utifrån vad ni kunder prioriterar.

Hela rapporten hittar du här. Läs den gärna. Vi har påbörjat resan mot att bli ett kundstyrt Skandia. Ett sådant beslut var när vi avskaffade bonusar för alla våra chefer. Ett viktigt beslut då vi ser att just bonusar naggar på kundernas förtroende och riskerar leda till kortsiktighet. Ett annat steg är att vi har infört en transparent prissättning på bolån där vi, som enda bank, öppet redovisar kundernas genomsnittliga bolåneränta. Vi har ett antal fler aktiviteter på gång.

Men framförallt hoppas jag på att få din respons: vilka områden är viktiga för dig? Vad är dina konkreta tips åt oss? Nåt vi ska göra annorlunda eller något vi gör bra som vi ska fortsätta med eller utveckla? Vi jobbar för att öka integrera våra kunders åsikter i verksamheten, och jag ser fram emot att få värdefulla synpunkter .

Bengt-Åke Fagerman, Skandias koncernchef



Anders|2014-12-04 00:12:44

Bästa Bengt Åke ! Gör som konkurrenterna - ge fri flytträtt på KAP-Kl tjänstepension oavsett när den tecknades ! Om inte , ta bort den %-avgiften på den, då Skandia inte gör något för att mina fondval utvecklas bättre , då jag gör val av fonder helt själv, utan att ni har gett mig råd eller förslag, på när jag ska byta och vilka jag ska byta. Är oerhört besviken på Skandias avgifter, hade jag varit mer noggrann i mitt val av bolag och kunnig om avgifterna, skulle jag inte valt Skandia från början. 2003-2004. Som en konsekvens av att ni nekar flytträtt ( håller mig som gisslan) så avvecklade jag min ISK och flyttade likvida medel till Avanza, då courtagekostnaden blev lägre än era avgifter för flytt. Men ni tog hela 9 bankdagar på er att flytta likvida medel.... OACCEPTABELT lång tid !!! Förväntar mig bara svar från Bengt ÅKE Fagerman, inte webb-bloggansvarig
Anmäl


Bengt-Åke Fagerman|

Hej Anders, jag vill börja med att beklaga att det tagit tid för dig att flytta din ISK. Vi ska klara av utflyttar på maximalt 14 dagar, men oftast är vi betydligt snabbare. Att du har fått vänta i 9 dagar är alltså inom de ramar vi satt upp men längre tid än det brukar ta, för att sammanfatta det hela. En delförklaring just nu är att det är många som vill ansöka om bolån hos oss och det har ökat arbetsbelastningen.

För att kommentera KAP-KL så är det så, som mina kollegor skrivit tidigare, att Skandia erbjuder flytträtt på avtal tecknade efter 2006-01-01, detta införde vi på frivillig basis tillsammans med ett fåtal andra bolag som Avanza och Nordnet. Andra vid den tiden mer etablerade bolag avstod, men vi valde att ta steget. Flyttavgiften är 1-3 procent beroende på hur länge kunden har haft sin försäkring, minst 500 kronor. Dock har äldre försäkringar ingen flytträtt. Skandia har aktivt verkat för att branschen som helhet ska luckra upp flytträttsreglerna även äldre försäkringar, men frågan är komplex, och har ännu inte fått sin lösning.
//Bengt-Åke

Anmäl


Till Anders|2014-12-05 15:48:34

Börjar bli trött på att du dyker upp överallt med ditt privata problem/ärende. Jag som Livkund vill inte vara med och sponsra din flytt då jag antar att det kostar någon form av arbetstid att administrera detta. Det får du helt enkelt stå för själv. Om du är så missnöjd så betala den avgiften och flytta sedan över allt till andra aktörer så blir ju både du och övriga kunder nöjda
Anmäl


SKRIV KOMMENTAR






Bloggvett

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer där innehållet är rasistiskt eller kränkande avseende ras kön, religion eller sexuell läggning. Personangrepp och svordomar accepteras inte heller utan kommer att raderas, liksom kommersiella budskap eller inlägg som innehåller länkar av något slag.

Skandia storsatsar på vindkraft



Skandia gör en storsatsning på förnybar energi. Vi investerar nära två miljarder kronor tillsammans med Vattenfall för att kraftigt öka produktionen av vindkraft i Sverige. Vi kommer tillsammans driva fyra vindkraftsparker med en effekt på 141 MW. Och vad betyder då detta för andelen förnybar energi i Sverige? Det årliga byggandet av vindkraft i Sverige ligger på ca 700 MW per år. I en jämförelse är det vi nu tillför så mycket som en femtedel av detta.
 
Vad innebär då det här för dig som kund? Vår målsättning är att ge en stabil och långsiktig avkastning till våra sparare. Sedan ett antal år investerar vi alltmer i infrastruktur. Exempel på infrastrukturinvesteringar som vi har gjort de senaste åren är bygge av järnväg i Frankrike för höghastighetståg, en solenergianläggning i Spanien och en cancerklinik i Uppsala i syfte att möjliggöra en ny och effektivare cancerbehandling i Sverige.
 
Genom att investera i infrastruktur får våra kunder möjlighet till avkastning i form av framtida pensionsutbetalningar. Men investeringen bidrar också med en samhällsnytta genom att bygga hållbara värden i samhället. När vi nu investerar i vindkraft så innebär det ett kraftigt tillskott till förnybar energi för Sverige. Genom att vi går in som investerare kan Vattenfall mer än fördubbla sin tillväxt inom förnybar energi. 
 
Alla energislag har sina utmaningar. Att bidra till alternativ till olja och kol som energikälla gör att vindkraft är en viktig del i framtida energiomställning. Energiproduktion från förnybara källor som sol, vind och vatten är positiva ur ett hållbarhetsperspektiv. De har även en ekonomisk långsiktighet som passar Skandias investeringsfilosofi med många långsiktiga sparare som vill ha en stabil avkastning. Det är med andra ord en långsiktig investering från vår sida som ger både ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
 
Allt detta (och lite till) får spararna i vår traditionella livförsäkring del av.
 
Allt gott,
Lena Hök, hållbarhetschef Skandia
 
Ps. För den som också vill spara grönt i fonder kan Skandia Världsnaturfonden varmt rekommenderas. Tillsammans med WWF har vi satt upp investeringskriterierna. Det innebär bland annat att fonden inte investerar i fossila energislag och inte heller i gruvindustri. Som sparare i Skandia Världsnaturfonden bidrar du även till WWF:s verksamhet för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen.
 



X|2014-12-16 14:08:13

Finns det någon vindkraftssatsning som bär sig ekonomiskt utan statligt stöd?
Anmäl


Finansanalytiker|2014-12-16 17:31:57

Nej Det går inte att räkna hem en sådan investering. Det blir förlust för våra pensionärer.
Anmäl


Björne|2014-12-16 21:58:32

Det går inte att räkna hem vindkraft utan subventioner, dessutom så är totala effekten om 141 MW en ren nysning effektmässigt. Ap3 köpte aktier i Arise Power 2006 för ca 200 milj kr, aktievärdet idag är sa 50 milj. kr. Betydligt bättre att byta ut alla gamla pumpar och fläktar till moderna dito, denna investering är återbetald om ca 3 år, beroende på drifttider. Dessa nya har total verkningsgrad om ca 70 % istället för de gamla om ca 40-50%. Observera att enbart pumpdrift står för ca 10% av samhällets totala elförbrukningen, till detta skall då också läggas total fläktdrift.
Anmäl


Hasse|2014-12-16 22:44:43

Som fågelskådare, och är mycket ute i skog och mark, så vet jag att vindsnurror är många gånger veritabla fågeldödare.
Anmäl


Kul|2014-12-16 22:59:17

...att ni är med och investerar i Sverige och Sveriges framtid och utveckling!!
Anmäl


Lennart Lindberg|2014-12-17 17:19:58

Jag har som ägare krävt att få se kalkylen på denna investering. Eftersom jag själv är delägare i ett vindkraftverk vet jag att idag finns INGEN markandsekonomisk möjlighet att räkna hem det. Ett vindkraftverk har en HÖGSTA livstid på 20 år, i de flesta fall mindre. Idag finns INGA indikeringar på ett elpris inom denna period som bär denna investering. Hur kan jag flytta mina pengar, detta är ju kvalificerat vansinne.!!
Anmäl


Lena Hök|

Hej! Innan vi fattar beslut om en investering gör vi en omfattande analys av alla de variabler som kommer att påverka den framtida lönsamheten. Så har såklart gjorts även i detta fall. Vi kombinerar traditionella tillgångsslag med alternativa för att skapa en robust portfölj långsiktigt. Här är våra satsningar på infrastruktur, inklusive vindkraft en del i detta. Vi går inte ut med hur analysen ser ut för respektive av våra investeringar. Däremot kan du se resultatet av vår investeringar i den avkastning de leder till.  Våra infrastrukturinvesteringar har haft en avkastning om cirka 8-10% per år och vi förväntar oss samma sak från den här investeringen. //Lena

Anmäl


SKRIV KOMMENTAR






Bloggvett

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer där innehållet är rasistiskt eller kränkande avseende ras kön, religion eller sexuell läggning. Personangrepp och svordomar accepteras inte heller utan kommer att raderas, liksom kommersiella budskap eller inlägg som innehåller länkar av något slag.

Vad händer med avdragsrätten?



Regeringskris, extra val och allmän förvirring; men hur blev det egentligen med avdragsrätten för privat pensionssparande? När det stod klart att regeringens budgetmotion röstats ned till förmån för Alliansens version uppstod en viss förvirring för vad som faktiskt skulle gälla från årsskiftet för de över två miljoner människor som pensionssparar privat med avdragsrätt.

Alliansen hade ju i sitt ursprungsförslag föreslagit en något högre nivå på avdragsrätten för 2015 (något jag skrev om här) men när jag tittade närmare på förslagen visade det sig att de var identiska i båda budgetmotionerna. Det betyder att du för 2015 endast kommer att beviljas avdrag för 150 kr per månad eller 1 800 kr för hela året (i år gällde 12 000 kr). Observera att detta inte gäller dig som är egenföretagare eller helt saknar pensionsrätt (tjänstepension) i din anställning.

De två undantagen får fortsätta göra avdrag med samma regler som tidigare. Eftersom det finns undantag så kommer det heller inte finnas något som hindrar dig från att sätta in mer pengar till din pensionsförsäkring än du kommer beviljas avdrag för. Det innebär att du själv måste se till att du inte betala in mer än så. Att fortsätta spara och sätta in mer än avdragsrätten medger är inte ett alternativ! Vi har räknat på konsekvenserna och det är mycket kostsamt att spara redan beskattade pengar i något som kommer att beskattas som pension vid utbetalning i framtiden.

När spelreglerna ändras så radikalt som nu sker: passa på att se över ditt långsiktiga sparande. Det finns flera alternativ för dig att fundera på som ett långsiktigt sparande till pension. Vi förväntar oss en ökad efterfrågan främst på kapitalförsäkring och investeringssparkonto. De alternativen kommer dessutom att vara särskilt förmånliga då avkastningsskatten kommer att vara mycket låg de kommande åren.

1. Kapitalförsäkring/kapitallivränta
Jag har de senaste veckorna sett några bolag lansera ”flexibla kapitalförsäkringar” som nyheter och alternativa pensionssparanden. Jag har dock inte kunnat läsa ut några särskilda nyheter med dessa utan de ser ut som något Skandia erbjudit i 100 år. Oavsett är detta alternativet som jag menar har bäst möjlighet att matcha villkoren som du har i din pensionsförsäkring, exempelvis ett större inslag av skydd för familjen om något skulle hända dig innan du blir pensionär eller om du vill ha utbetalningar så länge du lever. Här finns också flest valmöjligheter för hur pengarna ska förvaltas; aktier, fonder, obligationer som du väljer själv eller med hjälp av en rådgivare alternativt traditionell förvaltning med någon form av garanti där försäkringsbolaget bestämmer hur pengarna ska placeras.

Försäkringskapitalet beskattas årligen med en avkastningsskatt som är kopplad till det allmänna ränteläget. Skatten dras oavsett om försäkringskapitalet har ökat eller minskat, men den påverkas alltså inte av om du exempelvis säljer en fond för att köpa en annan.

2. Investeringssparkonto (ISK)
Den yngsta sparformen som vi har och den som hittills varit mest omskriven som alternativt sparande. Påminner väldigt mycket om den enklaste kapitalförsäkringen som finns men kan bara erbjudas av banker och värdepappersbolag. Här kan du välja aktier, fonder eller obligationer och värdet på kontot beskattas årligen på liknande sätt som för kapitalförsäkringen. Att exempelvis byta fonder inom investeringssparkontot utlöser inte heller här någon skatt. ISK är en enkel sparform utan försäkringsinslag. Har du behov av extra skydd för familjen innan sparandet blivit så stort bör du teckna en livförsäkring också.

3. Värdepappersdepå
Du kan också välja att spara direkt i aktier eller fonder. Ett tips är då att förvara det som är tänkt att vara pension i framtiden på en särskild värdepappersdepå. Annars är det lätt att det blandas ihop med annat målsparande till bil, båt eller nästa boende. Sparanden som bör ha olika hög risk med tanke på hur lång tid det är kvar tills pengarna ska användas. Skattemässigt så händer inget förrän du säljer eller byter någon del av tillgångarna. Det kan vara en fördel för den som tänker sig att köpa och behålla samma investering hela vägen fram till pensionen men om du ska vara någorlunda aktiv så kan det vara bättre att välja ett investeringssparkonto eller kapitalförsäkring.

4. Löneväxling
Löneväxling innebär att du avstår lön och istället får en extra inbetalning till din tjänstepension. Denna sparform berörs alltså inte alls av att avdragsrätten för privat pensionssparande begränsas. Eftersom din lön blir lägre som konsekvens kan bland annat allmän pension och sjukförsäkring påverkas negativt och därför krävs en lön på minst 40 000 kr per månad för att det ska vara ett bra alternativ. Om du är intresserad av detta alternativ, prata med din arbetsgivare om vilka möjligheter du har.

5. Amortering
Att amortera på sina lån är också en form av sparande, något som till och med ser ut att bli tvingande för en del i en nära framtid. Kopplat till pensionssparande kan man se det som en viktig del för att ha låga kostnader för sitt boende i framtiden och det är viktigt då nivån på pensionen lär blir lägre än lönenivån vi vant oss vid. Men att se boendet som ett rent substitut för annat pensionssparande som man ska betala räkningar och leva av i framtiden kan vara vanskligt. Om du ska leva av tillgången (som utbetalningar från ett pensionssparande): hur säker kan du vara idag på att du i framtiden kan tänka dig att sälja och flytta till ett mindre boende, att du beviljas ett nytt lån eller vill flytta till en hyresbostad när det är dags för pension? Amortering bör dock vara en naturlig del av privatekonomin för alla som har lån på sin bostad. På så vis kan det komplettera annat långsiktigt sparande till pension på ett bra sätt.

Avgifter är viktiga att ha koll på. Vad gäller avgifter för de olika alternativen jag nämnt så varierar dessa inom och mellan bolag. Ibland får jag intrycket att det skulle vara intimt kopplat till vilken produkt man väljer men så är det inte, avgifterna varierar alltså inom varje sparform. Generellt när det gäller avgifter för pengarna som ska förvaltas kan du göra som de skickligaste institutionella investerarna: blanda aktiv och passiv förvaltning för att få en bra totalkostnad. Ju mer självgående du är som kund, desto mer kan du fokusera på att hålla avgiften låg. Utöver detta kan man även se andra, mer alternativa investeringar som pensionssparanden. En skogsfastighet, ett fritidshus, en veteranbil eller en vacker tavla kan också öka i värde på lång sikt. Men det vill ju förstås till att man kan tänka sig att sälja dessa när det är dags för pension också.

Läs mer på vår sida om avdragsrätt.

Vilket sparande passar dig bäst? Kommentera gärna!

Mattias Munter, pensionsekonom Skandia 
Twitter: @mattiasmunter

PS. Hur det blir med ett eventuellt helt slopande av avdragsrätten från 2016 får vi återkomma till; jag har nämligen på känn att det blir en svårare nöt att knäcka än vad det kan verka. Men nu ställer vi istället in siktet på årets julnötter och nästa års sparande.



Pensionär bl a hos Skandia|2014-12-17 11:30:18

Tack Mattias!!! - du skriver alltid så utförligt och lättfattligt! Du är en tillgång för Skandia! Tillönskar nu dig och alla andra bloggare vila och avkoppling under ett par långa härliga helger!
Anmäl


Bosse|2014-12-17 13:46:59

Instämmer absolut!
Anmäl


Mattias Munter|

Tack för de fina orden! En liten blogg till tänkte jag hinna med innan julledigheten så håll utkik. Hälsningar Mattias

Anmäl



Kom in i matchen, 27-åringar!



Funderar på det där med amorteringskrav och hur det slår på hushållens ekonomi. Alltså, jag säger som jag sade i förra bloggen: det är positivt och antagligen nödvändigt att ”tvinga” hushållen att ta höjd för framtida prisfall på fastigheter eller andra oroshärdar som lurar runt hörnet. Men – som kommentarerna efter Finansinspektionens utspel tydligt visar – det finns många aspekter att hålla i luften samtidigt.

Vi kan väl börja med att skissa lite på hur balansräkningarna ser ut för olika typer av individer. 27-åringen har nästan hela sin balansräkning i humankapital – en typ av kapital som över tid kommer att möjliggöra en uppbyggnad av finansiellt kapital i form av framtida löner och framtida sparande. 57-åringen å andra sidan har förvisso en del humankapital kvar men har i de allra flesta fallen byggt upp ett finansiellt kapital i form av intjänad statlig inkomstpension, tjänstepensionsavsättningar och privat sparande.

Jag tänker på det där med sparande och amorteringar när balansräkningsskisserna är gjorda. Det mantra om ”inte alla ägg i samma korg” som vi sparivrare mässat i decennier är inte konsistent med effekterna för (åtminstone) 27-åringen. Att pytsa in en tre tusenlappar i amortering varje månad kommer med all sannolikhet tränga ut möjligheten att spara på annat sätt, t.ex i fonder eller aktier. Kvar sitter 27-åringen med en balansräkning där till humankapitalet adderas enbart fastighetsexponering. Jo, jag vet, 27-åringen är kraftigt exponerad mot fastighetsmarknaden även i dagsläget, med en högt belånad fastighethet, och ett rationellt alternativ skulle naturligtvis vara att inte låna så förbenat mycket med den framtida konsekvensen att behöva amortera 3000 i månaden utan... tja, utan vadå? Individer tenderar att vilja bo där de jobbar, och nu kommer vi in på bostadsbyggande som naturligtvis är en långsiktig lösning för åtminstone en del 27-åringar, men så börja bygg då!

Ok, alla 27-åringar. Det är faktiskt er möjlighet att träda in på bostadsmarknaden som debatteras nu. ”Jag är inte så insatt” funkar inte längre; släpp fjärrkontrollen och se till att få upp intresset en smula för sparande och finanspolitik är ett råd i största välmening.  

Jeanette Hauff, sparekonom Skandia





Den stora julfesten

Taggar: Dagny


Idag är det två dagar efter... inte vilken dag som helst utan dagen då det var den trevliga julfest jag hade nöjet att vara inbjuden till. Fester duggar inte tätt i en hundraårings liv och jag blev glatt överraskad när jag fick inbjudan till Skandias personaljulfest. Att bli räknad som personal var en förmån i sig, eftersom jag bara har varit deras gästbloggare en kort tid. 

Att besöka Skandias kontor är en upplevelse i sig, eftersom deras nya lokal inte har mycket gemensamt med de arbetsplatser i vilka jag tillbringade mina arbetsfyllda dagar i en gång för längesedan. Jag kände mig som huvudpersonen i en Askungesaga när jag klev ur bilen och kom in i ljusgården. Skandias kontorslokaler är ljusa och vackra och ljusgården kan hela personalen samlas utan att det blir trängsel. 

Festdeltagarna stod i klungor och småpratade medan de åt små goda munsbitar från en liten bricka med en praktisk anordning för drycken. Jag hade säkert klarat av att stå rakt upp och ner med en sådan bricka i handen, men man tog det säkra för det osäkra och gav mig en sittplats. Innan jag åkte hemifrån hade jag oroat mig för att jag skulle bli som "sparven i tranedansen" men det var helt onödiga bekymmer. Jag blev varmt välkomnad och mycket väl omhändertagen och kände mig efter en stund som en i mängden och trivdes riktigt bra i sällskapet.



När dansen började åkte jag hem, precis som Askungen gjorde i sagan och jag kände mig glad och lycklig och tacksam. Jag hade blivit mycket väl bemött och fått uppleva en mycket trevlig kväll. Jag hoppas att samtliga deltagare i festen vill instämma med mig, när jag påstår, att den här julfesten var mycket trevlig och för mig personligen var det ett sant nöje att vara med om den.

Dagny Carlsson

PS. Nu har jag tagit mig an det här med Instagram också, så ett tag framöver rattar jag Skandias konto @skandiase. Gå gärna in och kika!




Tina |2014-12-12 12:46:07

Nöjet var helt på vår sida, tack för att du kom och förgyllde vår kväll!
Anmäl


Sten Andersson|2014-12-13 21:54:04

Jag är imponerad av den språkliga skärpa du har när du skriver och det gör mig glad att 100-åringar aktivt deltar i samhället, och dessutom genom att blogga! Jag försöker att lära min 83-årige far att använda dator & nätet, dock med begränsad framgång.
Anmäl



Från mjölkbud till buss

Taggar: Dagny


Vi som inte ägnar oss åt uteliv på fredagskvällarna sitter gärna framför TV-apparaten under ett antal fredagar framåt och tittar på underhållningsprogrammet "På spåret”. De kändisar som deltar är förvånansvärt duktiga på att lista ut vilken plats som är resans mål. Ledtrådarna är kryptiska och det är ytterst sällan jag lyckas gissa på rätt plats. Det är ett allmänbildande program och jag skulle inte haft något emot att göra sådana resor på riktigt.

Hos mig väcker programmet minnen från gångna tider och jag tänker på hur begränsade våra möjligheter att resa var förr länge sedan. Då var det spännande bara att stiga på ett tåg och komma ut på landet. Bilar fanns inte i bruk på den tiden men från min lilla stad utgick det ganska många lokaltåg och i mitt Skånelän kunde man resa med smalspårig järnväg kors och tvärs i alla fyra väderstrecken. Skulle vi hälsa på släkt och vänner på landet, löste vi biljetter till närmast belägna järnvägsstation. Bodde värdfolket långt ifrån stationen fick man gå sista sträckan såvida de inte hade häst och vagn att hämta gästerna med.

Hästskjuts var för övrigt det allra första transportmedlet jag gjorde bekantskap med. Min mormor bodde i en by en mil ifrån stan och dit gick det inga tåg. Skulle vi hälsa på henne fick vi gå hela sträckan till fots om vi inte kunde lifta med mjölkskjutsen som varje morgon åkte från mormors hemby till mejeriet i stan. Bönderna i byn samarbetade och turades om att transportera samtligas mjölkkannor till mejeriet med hjälp av häst och vagn. Vi bodde grannar med mejeriet och var bekanta med varenda kusk och visste att de inte hade något emot att ha sällskap på sina enformiga resor. När det var dags att åka hem igen ordnade mormor så att vi fick skjuts med den bonde, som stod på tur att köra mjölken.

När bilarna kom för att stanna, konkurrerade de ut så gott som alla smalspåriga järnvägslinjer och även hästskjutsarna. Under motorfordonens första tid åkte vi till mormor på ett stort lastbilsflak, som en framstegsvänlig åkare försett med bänkar för att kunna transportera ett dussintal personer åt gången. Jag minns ännu idag att den resan kostade 75 öre och att  det kändes förfärligt spännande och inte var lika tröttsamt som  att  åka med häst och vagn. Busstrafiken kom igång betydligt senare.

Om någon frågar varför vi inte cyklade så beror det på att inte heller cykeln var vanlig på den tiden. "Springschasar" använde transportcyklar när de körde hem varor till "fint folk" men vi vanliga människor hade inga cyklar. Min första cykel fick jag först sedan jag som femtonåring blivit konfirmerad. Idag kan jag flyga och fara till främmande världsdelar på några timmar, men det känns inte lika stort som det gjorde den dagen när jag första gången åkte på halv biljett till Åhus för att bada i havet. Biljetten kostade 55 öre.

Dagny Carlsson




Vilka funktioner vill ni ha?



Häromveckan åkte jag och några kollegor till Linköping för att träffa de kollegor som svarar på era inlägg på Facebook, Twitter och Tyck-till i mobilappen samt hjälper till med teknisk support. Vi pratade bland annat om hur frustrerande det är att inte kunna svara på alla frågor eller veta om alla goda idéer från er kan förverkligas och i så fall när.
 
Ibland brukar jag säga till mina barn att ”idag är mitt tålamod kort”. Gänget som sitter i Linköping har ett otroligt långt tålamod med oss på huvudkontoret när vi inte alltid är så snabba med att svara på era frågor som de sen ska förmedla. De gör ett fantastiskt jobb!

Vi brottas med flera frågor. Hur öppna ska vi vara? Tycker ni att vi kommer med en massa bortförklaringar för att vi inte kan/vill berätta ”sanningen”? Som ett kundstyrt transparent bolag vill vi självklart vara så öppna vi kan utan att röja godbitar för våra konkurrenter. Vi arbetar ständigt med att förbättra oss i dialogen med er kunder.
 
Just nu håller vi på med ett arbete för att förnya den tekniska plattformen för banken, som ska göra att vi på lite sikt bland annat kommer kunna vara snabbare ut med nya funktioner, sådana som ni önskar er och sådana som vi tror kommer hjälpa er kunder i er vardagsekonomi. Större delen av vår utvecklingskapacitet på banken går åt till detta vilket innebär att vi inte kan komma ut med nya funktioner förrän efter sommaren.
 
Tack alla ni som lämnar synpunkter och kommer med förslag på nya lösningar. Vi är så glada för ert stora engagemang! Vi tar väl hand om all input och registrerar den för kommande förbättringar och ny funktionalitet så fortsätt hjälp oss att bli bättre.
 
Passar på att kasta ut en fråga här: vi vill ju svara på alla frågor och inlägg så fort som möjligt, men tycker du hellre att vi ska vänta med att svara och därmed kunna svara mer uttömmande?

Kajsa Nordborg, kundinflytande



Brian|2014-11-30 00:38:43

Har jobbat inom support i 16 år, både i Sverige och i utlandet. Stort sett alla bitar från 1'st line till privatpersoner, till företagssupport, till 2'nd line och att utbilda i att ge kundsupport. Det som jag anser är viktigt i dialog med kund är inte alltid att ger rätt svar först, utan att man får ett svar. Och att man följer upp. När man får in förslag på funktionalitet eller liknande, är det viktigt att det ges en sorts referens, så att kunden och företaget kan följa upp, det är även viktigt att man som företag följer upp och ger respons, även om svaret är "Detta är inget som vi kommer att införa." Och till och med ett sånt svar är inte definitivt utan om en annan kund ber om samma sak så kopplas det på samma referens så att man kan komma tillbaka och se hur många som vill ha en sorts funktionalitet. Man får aldrig parkera ärende på obestämd tid, utan kunden förtjänar att få ett avslut. Som sagt även om det är att man inte tänker införa det. Sen gäller det att återkomma med jämna mellanrum till saker man har fått in, och om-evaluera dem igen, för allt är ju föränderligt så vad som inte var möjligt för länge sen kanske fungerar idag. Att vara nervös över att inte våga vara öppen för att en konkurrent ska införa något känns krystat, Om de hinner införa något snabbare än er när någon föreslår det berättar nog mer om er än om konkurrenten. Det bör ju vara er ambition att vara bäst.
Anmäl


Anders|2014-11-30 14:40:08

Tycker att Brian svarade uttömande. Själv vill jag bara få flytträtt på min KAP-Kl tjänstepension, som alla andra som inte har valt Skandia har fått. :-( Sur och besviken kund som avslutat sparande i ISK i SKandia pga det. Besviken på att det tog 9 bankdagar att flytta likvida medel från ISK till ISK i annan bank.....
Anmäl


Kajsa Nordborg|

Jag beklagar att det har tagit tid att flytta din ISK, Anders.
Vi har fått en fantastisk respons på vår bolånekampanj. Ett visst jobb från denna har spillt över på den grupp som hanterar flyttar och de har under perioder haft en hög belastning. Vårt riktmärke är att klara av utflyttar inom 14 dagar. Ibland kan det flyttas ut samma dag och ibland kan det ta upp till de 14 dagarna. Detta beror på hur stor arbetsbelastningen är på avdelningen.

Inom KAP-KL specifikt erbjuder Skandia flytträtt på avtal tecknade efter 2006-01-01, något som inte alla bolag valde att göra under den upphandlingstiden. I upphandlingen av valbara bolag som gjordes 2012 däremot, där ett av kraven var fri flytträtt, så var Skandia inte med och därmed har vi inte heller ändrat några avtalsvillkor på befintliga avtal. Därför ser det ut som det gör just nu för KAP-KL.

//Kajsa

Anmäl


Stefan|2014-12-01 08:27:31

Instämmer med Brian, snabb respons är viktig. Skandiabanken är enligt min uppfattning mer innovativ och framåt än storbankerna men något trögare än exempelvis nätmäklarna. Fortsätt med transparens och lyhördhet så ska det nog gå bra framöver.
Anmäl


Hugues|2014-12-01 11:59:12

Jag skulle vilja se hos Skandiabanken en ny funktion anpassad för företag i behov av en allt-i-ett lösning för att göra affärer lättare, enklare med hjälp av en allt-i-ett banktjänst som behövs för alla entrepreneurer. Tack så mycket för det.
Anmäl


Hugues|2014-12-01 12:07:06

Jag skulle vilja se hos Skandiabanken en ny funktion anpassad för företag i behov av en allt-i-ett lösning för att göra affärer lättare, enklare med hjälp av en allt-i-ett banktjänst som behövs för alla entrepreneurer. Tack så mycket för det.
Anmäl


Michael|2014-12-01 22:43:47

1. Företagsbank 2. Tjänstepensions depå utan försäkringsavgift 3. Performance grafer för VP delen enkelt. :-)
Anmäl


Sam|2014-12-02 00:32:15

Möjligheten att få välja egen pinkod till visakortet!
Anmäl


Kristoffer |2014-12-02 07:29:22

Möjligheten att följa utvecklingen på min depå genom att kunna välja specifika tidsintervaller. t.ex. avkastning mellan 20 april - 1 december.
Anmäl


Vad sägs om...|2014-12-02 09:34:35

Tänk om ni kunde ha ett konto... med högsta räntan från första kronan. Man skulle kunna kalla det för ett Allt i Ett-konto. Nej, vänta det hade ni ju... men nu har ni precis som alla andra banker 78 olika kontoslag med räntetrappor och avgifter. Nu för tiden är det inget som särskiljer Skandiabanken mot de andra "gammelbankerna". Det innebär att de har en konkurrensfördel som ni inte har. Fysiska kontor där jag kan träffa en person som hjälper mig. Det är dessutom ett betydligt bättre och säkrare sätt att distribuera t ex koder för Bank-ID istället för att använda sig av Postens utlämningsställen där det står en finnig tonåring som inte har en susning om hur ett korrekt id-kort ser ut...
Anmäl


Patrik|2014-12-02 09:53:59

Några förslag: * Möjlighet att exportera månadens transaktioner för kreditkortet till Excel. Idag finns inte denna funktionen just på sidan som listar "periodens transaktioner". * Möjlighet att lägga upp återkommande överföringar från andra konton än allt-i-ett. Bra att kunna göra om man tex vill ha ett konto för gemensamma utgifter tillsammans med exempelvis sin sambo. * Möjlighet att koppla autogiron till andra kontotyper än allt-i-ett. Av samma anledning som ovan. * Möjlighet att betala räkningar från andra konton än allt-i-ett. Av samma anledning som ovan. * Mer användarvänlig utformning av ISK-sidan där man köper och säljer värdepapper. Klick-vägen från huvudsidan till att köpa ett specifikt värdepapper i sin ISK är idag långt ifrån intuitiv. * Möjlighet att sätta eget anskaffningsvärde för värdepapper överförda från annan bank.
Anmäl


Peter|2014-12-02 12:12:27

Svar på mina frågor. Istället för att vara cc:ad i en intern mejlkommunikation mellan Skandias medarbetare där frågan rullar vidare och som mynnar ut i ingenting. Har dessvärre hänt mer än en gång. Dessutom att Skandia behandlar sina kunder lika, vilket inte är fallet idag. Önskar ingenting konstigt utan bara sunt förnuft. Något som verkar vara en bristvara i dagens Skandia.
Anmäl


Kajsa Nordborg|

Hej!
Tack alla för er feedback, goda råd och superbra idéer om ny eller förbättrad funktionalitet. Även om det för tillfället är, som jag skrev, stopp i verkstan (för ny funktionalitet) så tar vi självklart om hand alla synpunkter, idéer och klagomål.
Jag registrerar dem alla, dels för att kunna ha koll på hur många som tycker vad men också för att kunna återkoppla till er som har kontaktat oss. Antingen här i bloggen, via vår tyck-till i mobilappen eller annat lämpligt sätt.

Tusen tack för ert engagemang! Jag kommer göra allt jag kan för att göra Skandia ännu mer kunddrivet och innovativt.

/Kajsa

Anmäl



Skandia på

youtube